Bergqvist: – Det är klart att vi siktar på en Europaplats

ÖFK har spelat bort chansen till att nå en topp 3-plats i allsvenskan som ger en plats i Europa League-kvalet.

Men drömmen lever ändå.

– Ja, vi har Svenska Cupen kvar och vinnaren där får ju spela Europa League-kval i sommar. Det är klart att det känns extra viktigt med cupen nu eftersom vi vill göra den där Europaresan igen, säger Douglas Bergqvist.

På söndag klockan 15.00 är det avspark för sista gången i år på Jämtkraft Arena. Storpublik väntas till arenan då Hammarby gästar med en stor supporterskara. Vid lunchtid på fredag fanns bara 50 bortabiljetter kvar.

Totalt är det sålt 6100 biljetter så det finns fortfarande gott om biljetter för att se årets sista allsvenska match och Hammarbyikonen Kennedy Bakircioglus avsked från svensk fotboll.

För Hammarby gäller matchen mycket. En seger innebär att tredjeplatsen, och därmed Europaspel, är säkrad. Malmö jagar och är bara två poäng efter inför sista omgången.

ÖFK ser ut att bli sexa i tabellen men kan slå klubbens poängrekord i Allsvenskan. 50 poäng är klubbrekordet och ÖFK har 48 poäng inför söndagens match.

– Det är klart att vi gärna vill ta det där rekordet. Vi vill gärna gå in och vinna matchen inför vår fantastiska publik. De hart varit helt grymma i år och stöttat oss även då vi haft våra svackor. Det är inte alla klubbar som har en sådan stöttande publik, säger Douglas Bergqvist.

Själv hade han ett tufft fjolår med skador i omgångar. Det var hjärnskakningar, en knäskada och en bristning i låret som ställde till det.

– Jag är väl lite knäpp också. Jag kände ju av bristningen under Elfsborsgmatchen borta förra året. Men jag sa inget utan fortsatte att spela. Det är ju inte så bra att göra så, säger Douglas Bergqvist.

I år har han lyckat hålla sig relativt fri från skador och har fått mycket speltid.

– Givetvis har det varit roligt att få spela så mycket och jag tycker att det har gått rätt bra. När det gäller vår insats som lag så är det okej, men inte bra. Vi spelar inte för att bli sexa. Men man måste tänka på alla omständigheter under året med spelare och ledare som byttes ut, säger Bergqvist.

Douglas har ett år kvar på kontraktet och ser redan fram emot kommande säsong.

– Det känns som att vi bygger för något nytt. Lite samma känsla som då jag kom hit för fem år sedan. Jag är verkligen nyfiken på vad som kommer att hända nästa år och det ska bli roligt att få vara med på det.

Men efter säsongen blir det först en dryg månads semester.

– Det blir en vecka i England och sedan åker jag med Jamie Hopcutt och Alex Dyer till Los Angeles och Las Vegas. Vi får hålla i varandras plånböcker i Las Vegas (skratt). Det kommer att bli välbehövligt med semester och ladda batterierna innan vi drar igång igen, säger Douglas Bergqvist.