Daniel Kindberg avgår som ordförande för Östersunds FK

Daniel Kindberg, Östersunds FK:s ordförande har idag beslutat att lämna sin plats som ordförande och som medlem i styrelsen i föreningen med omedelbar verkan.

-Jag gör det för att föreningen ska få arbetsro och för att jag ska kunna förbereda mig inför rättegången i vår, säger Daniel Kindberg, avgående styrelseordförande i ÖFK.

Daniel Kindberg har sedan april 2018 haft timeout från sin roll som ordförande i Östersunds FK. Daniel väljer nu att lämna nu sin roll som styrelseordförande i föreningen.

-Jag har funderat en längre tid hur jag ska göra men har nu kommit fram till att avgå som ordförande i ÖFK. Jag har pratat om detta med styrelsen under veckan och vill därmed ge föreningen och dess anställda arbetsro, säger Daniel Kindberg.

Daniel Kindberg har, förutom sin roll ordförande, (med timeout) arbetat aktivt med spelarrekryteringar och spelarförsäljningar. Den rollen släpper han nu och den rollen kommer David Webb, teknisk direktör i ÖFK och Ian Burchnall, tränare att ha.

-Jag vill nu förbereda mig inför rättegången som startar i vår och ta hand om mig själv och min familj, säger Daniel Kindberg.

Styrelsen informerades av Daniel Kindberg under veckan och nu tar ÖFK:s vice ordförande, Hans Carlsson över som ordförande till årsmötet i mars 2019.

-Hela styrelsen delar Daniel Kindbergs analys och tycker att hans beslut är klokt. Nu börjar valberedningen sitt arbete att hitta nya namn till en stark styrelse i ÖFK som kan leda klubben mot nya framgångar, säger Hans Carlsson.

Styrelsen har tillsammans med den tillförordnade vd:n, Martin Johansson, utryckt ett önskemål att Daniel stannar kvar som bollplank till Ian Burchnall och övriga i ledarstaben vid behov.

-Om ledarstaben behöver hjälp i ärenden som Daniel tidigare hanterat ska de kunna vända sig till Daniel med frågor, hans kunskaper i det sportsliga är viktig för föreningen, säger Hans Carlsson.

Daniel Kindberg har ännu inte bestämt om han ska tacka ja till den roll som bollplank utan kommer att fundera över helgen innan han ger besked.

Daniel Kindberg kommer inte att företräda ÖFK som förening extern framöver. Han kommer inte heller att ställa upp för några intervjuer förrän det blir dags för rättegång i vår.

ÖFK:s nya ordförande Hans Carlsson kommer att sitta som ordförande i ÖFK fram till årsmötet i mars 2019. Alla eventuella frågor och intervjuer hänvisas till föreningens vikarierande medieansvarige Niclas Lidström som nås på 0708-100 666.

ÖFK:s styrelse består nu av följande personer:

Hans Carlsson, ordförande

Maj-Britt Ringvall, ledamot