Ghoddos matchvinnare mot Göteborg

ÖFK tog sin första seger i årets Allsvenska efter 2-1 på hemmaplan mot IFK Göteborg. Målskyttar blev Curtis Edwards och Saman Ghoddos som bjöd på två drömmål.

Efter den tunga förlusten på mot Dalkurd var det ett revanschsuget ÖFK som idag tog sig an IFK Göteborg i det härliga vårvädret på Jämtkraft Arena.

ÖFK visade snabbt fina intentioner och bjöd på publikfriande spel. Ken Sema dansade fram på sin högerkant och ställde till med ordentliga problem för Göteborgsförsvaret. Elegansen gick inte att ta miste på i ÖFK:s spel men de riktiga farligheterna uteblev. Istället var det IFK Göteborg som fick matchens första farlighet när Tobias Hysén blev frispelad med Andreas Andersson efter sexton minuter. Andersson svarade dock för en jätteräddning.

Ken Sema fortsatte på den inslagna vägen och fortsatte ställa till besvär. Även Saman Ghoddos hade stundtals uppvisning med många fina individuella prestationer. Göteborg å sin sida parkerade både bussar och spårvagnar framför Pontus Dahlberg och höll igen bra. Jamie Hopcutt hade ett skott över och Brwa Nouri fick ett fint frisparksläge men det var mållöst i halvtid. Notabelt från den första halvleken var att gästernas Sebastian Olssin fick utgå efter bara en halvtimme på grund av skada.

I andra halvlek skruvade ÖFK upp tempot ytterligare samtidigt som Göteborg fortsatte sitt effektiva försvarsspel. ÖFK försökte men de riktiga farligheterna var liksom inte där. Det dröjde dock inte länge innan ÖFK fick utdelning – och på vilket sätt. Curtis Edwards tog i för drottning och fosterland och bjöd på ett långskott från trettio meter – otagbart för Dahlberg. Målet var efterlängtat och det märktes både publiken på läktaren och på spelarna. Saman Ghoddos visade sex minuter senare att hans bössa heller inte är att leka med när han utökade till 2-0. Från i det närmaste stillastående dunkade han in ett långskott som Pontus Dahlberg inte kunde parera.

Göteborg svarade dock upp snabbt och reducerade till 2-1. Mikkel Diskerud avslutade efter att kommunikationen mellan Andreas Andersson och ÖFK:s backlinje brustit. Efter det väntade sig nog de flesta en blåvit anstormning. Men anstormningen uteblev, mycket tack vare det fina försvarsspelet från Sotirios Papagiannopoulus och Tom Pettersson. Även Noah Sonko Sundberg – som gjorde sin första match från start – stod för en stabil insats. Saman Ghoddos jobbade fram ett farligt frisparksläge i slutet av matchen men i övrigt var chanserna få. Matchen slutade 2-1 till ÖFK som därmed tog sin första trepoängare för året.

-Det har varit en väldigt intressant vecka. Fotboll är den lättaste sporten när du vinner, men det är när det går tungt som du lär dig mest, sa Graham Potter på den efterföljande presskonferensen. Potter gav också extra beröm till Noah Sonko Sundberg och Andreas Andersson.

Från ÖFK vill vi tacka för en god match mot IFK Göteborg och önskar fortsatt lycka till i serien. Vi vill också tacka alla 5048 på plats för ert stöd. Härnäst väntar bortamatch mot Kalmar FF på onsdag (18 april) innan det är ny hemmamatch på lördag (21 april) klockan 16:00 mot Örebro SK. Varmt välkommen då!

Matchfakta
Östersunds FK – IFK Göteborg 2-1 (0-0)
15 april 2018 | Jämtkraft Arena, Östersund

Väder