Han får gratis körkort tack vare Alanders Bil och Jämtlands Trafikskola

Han skrev under kontrakt med ÖFK att hålla sig ifrån alkohol och droger.

Han belönades med ett årskort till ÖFK:s matcher.

Men inte nog med det. Nu får han ett körkort också!

–Jag blev så klart väldigt överraskad, säger Benjamin Lundbäck.

Då Lisa Alander på Alanders bil såg Östersunds FK:s kampanj Team 12-17 så väcktes intresset att vara med och bidra.

– Jag gillade idén att klubben skrev kontrakt med ungdomar för att de skulle hålla sig från alkohol och droger och att de fick årskort då de skrev under. Jag gillar att göra något annorlunda och ringde Jämtlands Trafikskola och frågade om vi inte ska sponsra en av ungdomarna med ett körkort, säger Lisa Alander.

Det enda ungdomarna behövde göra var att skriva en motiveringen till Alanders Bil och Jämtlands Trafikskola varför man var värd att få körkortet betalt.

Valet föll till slut på 16-årige Benjamin Lundbäck som nu gratis kommer att ta lektioner på Jämtlands Trafikskola och köra upp gratis om ett par år.

– I sin motivering fick han med fotbollen och dess betydelse och att han vågar stå emot kompistryck. Dessutom berättade han om motståndet till alkohol och uppskattningen av sina föräldrar, säger Lisa Alander.

Benjamin Lundbäck ångrar verkligen inte att han gick med i Team 12–17.

– Det var första gången jag var med i Team 12-17 och eftersom jag går och ser ÖFK:s hemmamatcher så ofta som möjligt var det bra att få ett årskort. Men jag blev förvånad att jag också vann ett körkort. Jag har ännu inte övningskört, men snart så, säger Benjamin Lundbäck.

Här motiveringen som juryn föll för

”Jag tycker att jag borde vinna. Varför?

Jag är en ung kille på 16 år och har spelat fotboll sen jag var 7 år. Tack vare fotbollen så har jag aldrig druckit alkohol eller varit påverkad på något sätt. För ungefär en vecka sedan så skulle två kompisar sova över hos mig för att mina föräldrar var i Umeå just då. Jag hade inte tänkt att dricka den kvällen, men det hade tydligen dom två tänkt att göra, jag fick reda på det genom ett rykte som dom hade spridigt. De hade sagt till folk att de skulle sova över hos mig och att vi skulle dricka.

När jag fick reda på det så skrev jag till båda,

“Inte för att vara tråkig på nåt sätt, men om ni hade tänkt att dricka ikväll så får ni inte göra det hemma hos mig, jag vill inte stöka ner lägenheten och jag vill inte dricka i överhuvudtaget, ni får komma hit och sova över, men inte om ni ska dricka, sorry’’

Det är nog tack vare fotbollen som jag aldrig kommer att dricka förrän jag är minst 18, men inte ens då kommer jag att kunna tänka mig tanken att festdricka eller bara dricka överlag. Min plan är att ta körkort när jag är 18. Och ni vet ju att man inte ska köra bil påverkad, detta är ju inte originellt, men jag säger det ändå, jag kommer aldrig att köra bil påverkad. Jag har sett hur det har gått för dom som gör det.

Varför jag borde vinna det här vet jag inte riktigt. Jag har inte tagit moppekort eller skoterkort, jag ville inte skaffa det, anledningen var att jag skulle spara pengarna för ett framtida körkort eller en bil. Mina föräldrar tänker nog betala för körkortet ändå.

Körkort är väldigt dyrt, mina föräldrar har sponsrat mig ekonomiskt mer än vad jag förtjänar, så om jag kunde vinna den här tävlingen så skulle det vara fantastiskt.”