Keita tillbaka efter landslagsäventyret

Aly Keita är tillbaka i träning med ÖFK efter landslagsuppdraget med Guinea.

– Det var en mäktig upplevelse och en dröm som gick i uppfyllelse, säger Aly Keita.

Då han tidigare i år blev kallad till Guinea för landskamper blev han skadad innan avresan och fick tacka nej.

Men för en vecka så fick han äntligen prova på landslagsspel för sitt Guinea.

– Jag åkte ner till Marocko där jag tränade med laget och sedan åkte vi till Guinea för att möta Rwanda i kvalet till Afrikanska Mästerskapen. I Guinea var det otroligt hett. Jag har aldrig upplevt att spela fotboll i sådan värme tidigare.

På träningen dagen före match insåg Keita att fotbollsintresset bland folket var på topp.

– Det var 3000 personer på träningen och då förstod jag att det här skulle bli mäktigt. Efter träningen rusade alla in på planen och både polis och militär fick hjälpa till. Det var ingen som var elak eller så utan alla var glada och och ville kramas och ta bilder. De var helt galna, säger Keita och skrattar.

Guinea vann matchen med 2–0 och befäste ledningen i gruppen. Aly Keita räddade en straff.

– Det kändes jättebra hela matchen och jag gjorde en bra insats. Straffen var det jag själv som ställde till så det var skönt att jag räddade den.

I tisdags var det returmatch i Rwanda (9 timmar flygtid från Guinea) och matchen slutade 1–1.

– Det är möjligt att våra 10 poäng i gruppen räcker för att gå till Afrikanska Mästerskapen. Men vi behöver minst en poäng till för att kunna säga att vi är helt klara, säger Aly Keita.

Guineas nästa mach i gruppspelet blir mot Elfenbenskusten i november.

– Då är det planerat att jag ska åka ner igen. Men innan dess så väntar några väldigt viktiga matcher med ÖFK. Nu är fokus på söndagens match mot Häcken, säger Aly Keita.

Hann du se något av Guinea?

– Vi fick ju inte gå ut från hotellet eftersom det var så mycket folk utanför. Men man såg ju en del från bussen då vi åkte till arenan. Det är klart att man blev ledsen över att se att så många lever fattigt. Man förstår hur lyckligt lottad vi är. Men trots fattigdomen så har människorna en enorm glädje till livet och det är någonting som många i Sverige borde få se.