Lasse lämnade speakerjobbet efter 24 år

Det är inte bara spelare och ledare som byts ut i Östersunds FK.

Även på speakerplats har det skett förändringar.

Efter 24 år lämnade Lasse Landin över jobbet till Pär Sandström.

Lasse Landin, som till vardags jobbar på ÖFK:s kansli, missar sällan en hemmamatch då ÖFK spelar. De allra flesta matcher har han sett med mikrofonen framför sig.

– Jag har jobbat som speaker i 24 år och missat två matcher under den tiden. Båda gångerna var jag utomlands på semester. Grovt räknat har jag väl suttit som speaker 700-800 matcher, säger Landin.

Hur kom det sig att du blev speaker?

– Det började 1994 då jag satt i IFK Östersunds styrelse. På den tiden var det en arbetande styrelse som skulle ha uppgifter. Jag tyckte att det lät kul att vara speaker. Under tio år var jag speaker på IFK Östersunds hemmamatcher och under sju år så var jag det på både IFK och ÖFK:s matcher. De senaste åren har det bara varit på ÖFK:s matcher.

Hur känns det att kliva av?

– Under de första matcherna var det lite konstigt, men var sak har sin tid. Tiden under Europa League-spelet höll jag på att arbeta ihjäl mig så det är skönt att nu ha en syssla mindre. Men jag kommer nog att sakna lite att sätta ihop spellistor och hylla artister. Dessutom har jag fått jobba med så många bra medarbetare i speakerhytten.

Kan du plocka fram några minnen från de 24 åren?

– Det finns hur många som helst. Det som kommer upp snabbt är en galen match på Hofvallen 2006. Vi var tvungen att ta poäng hemma mot Syrianska i sista matchen samtidigt som Robertsfors skulle förlora hemma mot Västerås. Annars skulle vi åka ur serien. Vi spelade 3–3 i en märklig match och när den slutade var det tid kvar i Robertsfors. De förlorade och vi var kvar i division 1. På senare tid så var det ju fantastiskt då vi gick upp i Allsvenskan och då vi vann cupen. Det var ju också otroligt med första matchen i Europa League  när vi mötte Galatasaray.

Men speakerjobbet har också var farligt emellanåt?

– Ja, en gång så blev jag förbannad och skulle slå näven i väggen. Jag träffade en fönsterkarm och slog av ett ben i handen. En gång när jag skulle sparka i väggen bröt jag stortån.

Har du gett den nya speakern några råd?

– Nej, absolut ingenting. Jag tycker att han ska skapa sin egen roll och jag tycker att han gör det bra. Men han skulle kunna skrika lite mer kanske (skratt).

Den som tagit över speakerjobbet under ÖFK:s hemmamatcher är Pär Sandström.

– Det är givetvis svårt att axla manteln som legat över föreningen i över 20 år. Jag börjar med att se och lära och göra det här jobbet på mitt sätt. En av förändringarna är att jag står nere vid planen, och det tycker jag känns bra. Jag får alltid korrekt information av fjärdedomaren om det skulle vara några oklarheter kring något. Jag tycker att det är ett jätteroligt jobb, säger Sandström.

Får du någon respons för jobbet?

– Ja, och det är väl lika bra att ta upp det nu. Jag får många önskemål att målskytten ska ropas ut tre gånger så publiken kan vara med och ropa efternamnet. Nu senast var det en kvinna som stannade mig då jag tog en löprunda runt Lillsjön. Hon sa att jag verkligen måste ropa namnet tre gånger. Det har blivit rätt många nu som har sagt till mig om det.

Hur ser du på att du fått kritik för det?

– Jag har alltid haft åsikt om att en speaker är en informatör som är neutral och inte hejaklacksledare. Att se till att höja stämningen och dra igång publiken tycker jag är Falkarnas jobb och de gör det fantastiskt bra. Men om det är så viktigt att ropa ut målskytten tre gånger så måste jag fundera. Just nu känner jag mig lite kluven, säger Pär Sandström.

Nästa hemmamatch som väntar på Jämtkraft är söndag 12 augusti då ÖFK tar emot Kalmar FF.

Här köper du biljetter till ÖFK-Kalmar söndag 12 augusti 15.00

1: ostersundsfk.ebiljett.nu
2: ÖFK-butiken (öppet vardagar 12.00 – 17.00, lördagar 12.00 – 16.00)
3: AXS, 0771-45 46 00
4: Förbutiken på ICA Kvantum Lillänge

Biljetter säljes även på Jämtkraft Arena matchdag. Vid köp av biljett vid arenan tillkommer 40 kr per biljett (förutom i Falkarnas och i gästande lags sektioner).

Här kan du se vilka matcher som just nu finns för försäljning.

Klicka här för att köpa biljetter till hemmamatchen mot Kalmar.