Mukiibis fjärde mål i Allsvenskan kom mot Djurgården

Vi får gå tillbaka till 2016 för att hitta när Ronald Mukiibi senast gjorde mål för ÖFK i Allsvenskan. Då gjorde han tre mål under premiärsäsongen i Allsvenskan. I dag gjorde han ett till mot Djurgården.

– Den satt där den skulle, säger Mukiibi och ler.

Målet som Ronald Mukiibi gör ett ett riktigt klassmål. ÖFK hade blivit tillbaka pressade första tio minuterna av matchen, hade knappt varit över halv plan när Hosam Aiesh ser att Mukiibi smyger med inne i straffområdet.

Jag ser att Hosam går in i banan och då stiger jag fram lite och får bra träff, säger Ronald och ler.

Målet var otroligt viktigt för ÖFK och efter målet sjönk liksom Djurgårdens spelare ihop. Självförtroendet fick sig en smäll och detta samtidigt som ÖFK:s självförtroende steg några hundra procent.

Mukiibi hade en lite annorlunda roll i den här matchen, lite mer offensivt tänk och lite mindre defensivt.

-Det passar mig bra, när jag var yngre så var jag anfallare och nu får jag lite mer fri roll offensivt.

Mukiibi har sedan Ian Burchnall tog över haft ett bra öga till Ronald och allt eftersom hans roll har blivit mer offensivt jämfört med tidigare ju mer har självförtroendet växt och Ian har flera gånger lovordat Ronalds spel.

-Tränaren ser en annan roll för mig och jag trivs med det, menar Ronald och ler.

Foto: David Lidström-Hultén