ÖFK väntar på förklaring efter den frysta utbetalningen

Det har aldrig funnits någon fjärde misstänkt i huvudmålet där bland andra Daniel Kindberg finns med.
Däremot var fyra personer, varav två ÖFK-anställda, i Driftaren AB misstänkta för bokföringsbrott.
Tre av dem avfärdades från utredningen efter förhör.
Bara Daniel Kindberg är fortsatt misstänkt.

Enligt mediauppgifter vill nu kommunalrådet och förre chefredaktören på Östersunds-Posten, Bo Svensson, frysa sista utbetalningen av Östersunds kommuns sponsring till ÖFK. Det handlar om 300 000 kronor.
Enligt mediauppgifter gör han det efter att ha fått kännedom att en ÖFK-anställd (i ÖFK:s bolag Driftaren AB) tidigare i år har varit misstänkt för bokföringsbrott.
– Jag har bett kommundirektören stoppa utbetalningen, säger Bo Svensson till P4 Jämtland.

Till Östersunds-Posten säger han:
– Vi stoppar inte sponsringen till ÖFK. Däremot pausar vi årets sista utbetalning till fotbollsklubben för att kunna skaffa oss förstahandsinformation om det som gäller att en i klubben anställd person varit brottsmisstänkt.

ÖP: Men är det inte ett överilat beslut att stoppa utbetalningen utifrån att ni i det här läget bara har andra- och tredjehandsinformation om den här anställda personen?
– Vi ser det inte så. Ända sedan misstankar riktades mot ordföranden Daniel Kindberg i våras har ÖFK och kommunen fört en löpande dialog utifrån vårt sponsringsavtal. Nu kommer de här helt nya uppgifterna. Därför vidtar vi denna åtgärd just för att ge oss själva rådrum. Få kontakt med ÖFK för ingående information och kunna reda ut vad det här egentligen handlar om.

Östersunds FK:s synsätt följer svenskt rättsväsende där ingen är skyldig förrän dom fallit i sista instans. När det gäller de två ÖFK-anställda är de inte ens misstänkta.
Därför ställer sig klubben frågande till Bo Svenssons handling.
– Vi har varit i kontakt med sponsringsansvarig tjänsteman i Östersunds kommun. De bekräftar att betalningen har pausats, mer information än så har vi inte fått kring Bo Svenssons uttalande. Men vi väntar med kommentarer tills Svensson har hört av sig till oss och förklarat läget. Vad vi vet är ingen ÖFK-anställd misstänkt för något brottsligt, säger ÖFK:s vd Martin Johansson.
Östersunds kommun sponsrar ÖFK med totalt 1,2 miljoner i år enligt sponsoravtalet.

ÖFK genererar 15-20 miljoner kronor netto till Östersunds kommun under en säsong.
Så här ser siffrorna ut:
2017:
Match och träningsavgifter – 1,9 miljoner kronor
Löneskatt – 13,2 miljoner kronor
Summa: 15,1 miljoner kronor.
2018:
Match och träningsavgifter – 2,3 miljoner kronor (prognos)
Löneskatt  – 15 miljoner kronor (prognos)
Summa: 17,3 miljoner kronor.

FAKTA/Meltwaters medieanalys
Efter 2017 presenterade omvärldsbevaknings-företaget Meltwater fantastiska siffror i sin medieanalys av ÖFK.
Sammanlagt 27 619 artiklar online har handlat om den jämtländska klubben under 2017.
– För att få samma räckvidd via annonsering så skulle ÖFK behöva spendera miljoner. Det är ett väldigt fint PR-värde för klubben och för Östersund som stad, säger Sophie Hedestad som jobbat med analysen på Meltwater.
Förutom de svenska tidningarna har ÖFK fått uppmärksamhet i bland annat Tyskland, Storbritannien, Turkiet, USA, Spanien, Holland, Rumänien, Italien och Vietnam.
– Matcherna mot Hertha, Arsenal och Bilbao har fått mest genomslag i internationell media. Att Östersunds FK fått så stort genomslag internationellt är fantastiskt. Efter deras medverkan i Europa League så har de satt både Östersund och Sverige på fotbollskartan” konstaterar Sophie Hedestad som jobbar på omvärldsbevaknings-företaget Meltwater som står bakom rapporten.
Dessa publiceringar hade en potentiell räckvidd på cirka 20 miljarder, vilket framförallt är påverkat av de stora internationella publikationer som omnämnt Östersunds FK under året. Av det totala antalet artiklar har ÖFK omnämnts i antingen titel eller ingress i 38 procent, vilket är nyckeltalet för relevansen.
Tillsammans resulterade dessa nyckeltal i ett estimerat annonsvärde för exponeringen på cirka 1,4 miljarder svenska kronor.