Saman Ghoddos VM-dröm blev sann

Igår måndag spelade Iran och Saman Ghoddos 1-1 mot Portugal och var väldigt nära att slå ut Portugal från VM-turneringen. Nu är VM över för Iran och Ghoddos.

-Det var en dröm att få möta europamästarna, säger Saman från VM-landet Ryssland.

Dramatiken mellan Portugal och Iran var otroligt stor i slutet av matchen. Iran kvitterade efter en straff i slutet av matchen och sedan tryckte laget med Saman Ghoddos i spetsen på för ett segermål. Ghoddos hade ett skott som täcktes och sedan hade Iran ett jätteläge att göra 2-1 och därmed ta sig till åttondelsfinal och dessutom slå ut Portugal från VM.

Men skottet gick utanför mål och därmed var VM-sagan slut för Iran och Ghoddos.

-Det var många känslor efter matchen. Vi var bara ett mål från att gå vidare och göra något historiskt. Självklart är vi inte nöjda när vi inte gör det där 2-1 målet, berättar Saman från Ryssland.

Tårarna som spelarna i Iran fällde efter matchen rörde många framför tv-apparaterna. Flera av spelarna var otröstliga och väldigt många blev samtidigt imponerade över det sätt som Iran spelade i en otroligt svår grupp med både Portugal och Spanien i sin grupp.

Saman Ghoddos fick speltid i alla tre matcherna under VM, i den matchen var han med och orsakade den frispark som Iran gjorde mål på och som innebar den historiska segern i VM. Där fick han spela totalt 11 minuter, i den andra matchen mot Spanien fick bara några få minuters speltid men i den sista dramatiska matchen mot Portugal fick han spela cirka 20 minuter.

-Jag visste att det skulle bli svårt att få speltid, de andra spelarna hade spelat tillsammans under väldigt lång tid och jag kom in på slutet av kvalspelet. Men det var en härlig upplevelse att få spela i VM. Att få spela mot Portugal i går och mot en av Europas bästa fotbollsspelare (Ronaldo) var en dröm för mig.

Vad händer nu med dig?

-Jag tror att hela laget kommer att åka tillbaka till Iran och bli hyllade där. Sedan åker jag hem till Östersund och ska prata med Daniel Kindberg om jag ska ansluta till ÖFK:s träningsläger i Danmark eller om jag får lite extra ledigt.