Succédebut av Kroon när ÖFK bortaslog Elfsborg

För lite drygt en vecka sedan möttes IF Elfsborg och Östersunds FK på Jämtkraft Arena. Då blev det seger 1-0 för ÖFK. Idag var det dags igen i Borås. Och det kom att bli en ny jämtländsk triumf.

Elfsborg visade från start att de var sugna på revansch efter 1-0-förlusten senast. De gulklädda satte hög press från start men ÖFK stod upp bra och försvarade sig väl. Knappt sju minuter, på ÖFK:s första riktiga farlighet, ramlade bollen ner framför Curtis Edwards som avslutade distinkt och ÖFK tog ledningen i Borås. Det slutade heller inte där. Debuterande Simon Kroon visade stor anfallsvilja och kunde sätta dit kvällens andra mål efter femton minuter. Därefter tog Elfsborg över matchen allt mer, skapade fler chanser men hemmalaget hade uppenbara svårigheter att sätta dit bollen och det i kombination med en storspelande Aly Keita gjorde att första akten slutade 0-2 till ÖFK.

I andra halvleken pressade ÖFK på allt mer och dominerade i början av den andra. Gästerna, för dagen klädda i sina vita bortaställ, visade på hög intensitet i spelade och vann flera bollar offensivt. Men Elfsborg skulle komma tillbaka in i matchen och hade mot slutet flera riktigt bra lägen men en solid försvarsinsats och en förstklassig prestation av Aly Keita i ÖFK-målet gjorde att matchen slutade 0-2 och nya tre poäng hem till Jämtland.