Summering av ÖFK:s första halva av Allsvenskan

I och med lördagens hemmaseger över Elfsborg har ÖFK avverkat 15 matcher och därmed halva allsvenska säsongen 2018. Här sammanfattar vi ÖFK:s framfart hittills – match-för-match.

Omgång 1: ÖFK – Djurgårdens IF (0–1) | Matchreferat
ÖFK inledde säsongen med att spela hemmamatch mot Djurgårdens IF. Matchen var en jämn historia men det var hemmalaget som vann efter att mittbacken Marcus Danielsson stött in matchens enda mål i den 13:e minuten. ÖFK jagade en kvittering men samtliga poäng gick till gästerna.

Omgång 2: Dalkurd FF – ÖFK (3–0) | Matchreferat
I säsongens andra match väntade nykomlingen Dalkurd FF. ÖFK inledde piggt där bland annat Hosam Aiesh var ett hot från sin kantposition. Men en skadekänning på Aiesh tvingade ÖFK till ett tidigt byte varefter Dalkurd tog över matchen. Slutsiffrorna tillskrevs 3–0 – en match som inte går till historien som en av ÖFK:s bättre.

Omgång 3: ÖFK – IFK Göteborg (2–1) | Matchreferat
Hemma mot ”Blåvitt” kom säsongens första trepoängare. Första halvlek slutade mållös innan Edwards och Ghoddos med varsina mål såg till att ÖFK var i en tvåmålsledning. Gästerna reducerade med dryga kvarten kvar genom Diskerud men ÖFK höll undan och såg till att samtliga poäng stannade hemma i Jämtland.

Omgång 4: Kalmar FF – ÖFK (1–1) | Matchreferat
I Kalmar delades poängen lika efter en svårspelad match på Guldfågeln Arena. ÖFK tog ledningen genom Nouri innan Kalmar i den andra halvleken kvitterade. Hemmalaget hade gyllene läge att avgöra på straff med Andreas Andersson i ÖFK:s mål räddade och såg till att resultatet förblev lika.

Omgång 5: ÖFK – Örebro SK (0–2) | Matchreferat
Örebro kom till Jämtkraft Arena som ett obesegrat lag och skulle också åka därifrån med förlustnollan intakt. ÖFK gjorde en bra match men Örebro-försvaret och målvakten Jansson höll tätt i en match som avgjordes definitivt när Edegware satte 0–2 på stopptid.

Omgång 6: IF Brommapojkarna – ÖFK (0–4) | Matchreferat
Om ÖFK hade inlett säsongen skakigt kom en rejäl urladdning borta mot nykomlingen BP. Islamovic (två mål), Nouri och Ghoddos nätade i en match ÖFK kontrollerade från början till slut. Segern innebar att ÖFK nu stod på sju inspelade poäng efter sex omgångar.

Omgång 7: ÖFK – IFK Norrköping (0–2) | Matchreferat
I det fina maj-vädret på Jämtkraft Arena kom en 18-åring att avgöra till gästernas favör. Arnór Sigurðsson gjorde två mål för sitt ”Peking” som vann övertygande, trots stundtals fint spel av ÖFK. Förlusten skulle dock bli den hittills sista för ÖFK som sedan dess har klättrat i tabellen.

Omgång 8: AIK– ÖFK (1–1) | Matchreferat
AIK var det klart bättre laget i första halvleken och tog också en välförtjänt ledning. Men ÖFK laddade om och kom ut med ny energi efter paus. Kvitteringen kom i den 84:e minuten efter en frispark från Saman Ghoddos som via muren satte slutresultatet 1–1.

Omgång 9: GIF Sundsvall – ÖFK (2–3) | Matchreferat
Årets första Norrlandsderby blev en underhållande tillställning för de 7042 på Np3 Arena. ÖFK gick till halvtidsvila med en 2–1-ledning efter mål av Edwards, Aiesh och Hallenius. Ghoddos utökade i den 55:e minuten innan Hallenius satte sitt andra för dagen, 10 minuter från slutet. Sundsvall var nära en kvittering men Keita räddade Reyes distansskott och en ny ÖFK-seger kunde skrivas in i tabellen.

Omgång 10: ÖFK – IK Sirius (5–2) | Matchreferat
ÖFK, utan Saman Ghoddos som laddade upp inför VM med sitt Iran, bjöd på ett riktigt målkalas med fem olika målskyttar. Gero, Edwards, Hopcutt, Islamovic och Papagiannopoulos hamnade alla i målprotokollet i en match ÖFK vann komfortabelt med 5–2.

Omgång 11: ÖFK – BK Häcken (2–0)
Vinsten över BK Häcken kom att bli den sista matchen för flera i ÖFK. Sotirios ”Sotte” Papagiannopoulos lämnade för FC Köpenhamn och Ken Sema skrev på för Watford i Premier League. Under uppehållet stod det också klart att Potter, Reid, Macaulay och Hamberg skrev på för Swansea City i Championship. Det blev dock bästa möjliga avsked för samtliga då Islamovic och Hopcutt med varsitt mål såg till att ÖFK kammade hem samtliga poäng.

Omgång 12: Hammarby IF – ÖFK (1–2)
Den nya tränarduon bestående av Ian Burchnall och ÖFK-bekantingen Brian Wake fick en kanonstart som nya ledare i klubben. Hemmalaget tog ledningen men ÖFK vände och vann efter mål av Tekie och Ghoddos.

Omgång 13: Malmö FF – ÖFK (1–1) | Matchreferat
Bortamötet med Malmö går nog inte till historien som ÖFK:s bästa spelmässigt. MFF radade upp chanser och Keita hade en minst sagt svettig match. Men Ghoddos såg med en fantastiskt slagen frispark till att poängen delades lika, trots ett tydligt MFF-övertag.

Omgång 14: ÖFK – Trelleborgs FF (4–1) | Matchreferat
Under Yran-veckan spelade ÖFK två raka hemmamatcher. Först ut att besöka Östersund var Trelleborg i en match ÖFK avgjort redan efter en halvtimmes spel. Edwards inledde målskyttet, Ghoddos följde upp med två mål innan Hopcutt satte fyran i minut 33. Felix Hörnberg reducerade strax därefter med ett riktigt vackert distansskott men närmare än så kom aldrig gästerna.

Omgång 15: ÖFK – IF Elfsborg (1–0) | Matchreferat
Senast ÖFK förlorade var i maj mot Norrköping. I lördagens match vann ÖFK med 1–0 efter att Hopcutt gjort matchens enda mål i samband med en hörna. Segern innebar att ÖFK inte förlorat på åtta raka matcher och att ÖFK är femma i tabellen när nu serien vänder med ett nytt möte med Elfsborg.

Intern skytteliga

Saman Ghoddos: 8 mål
Curtis Edwards: 4 mål
Dino Islamovic: 4 mål
Jamie Hopcutt: 4 mål
Brwa Nouri: 2 mål
Hosam Aiesh: 1 mål
Alhaji Gero: 1 mål
Sotirios Papagiannopoulos: 1 mål
Tesfaldet Tekie: 1 mål

Publiksnitt

5900.

Gjorda mål / insläppta mål

26 gjorda mål, 18 insläppta.

Antal segrar, förluster och oavgjorda

8 segrar, 3 oavgjorda, 4 förluster.

Tabellplacering

5:e plats.