TV: Sotte tänker ofta på ÖFK och Östersund

I somras lämnade Sotiros Papagiannopoulos ÖFK för spel i Köpenhamn och storklubben FCK. Sedan dess har mycket hänt, ”Sotte” har gjort debut i den danska ligan och har dessutom hunnit med att spela Europa League för sitt nya lag.

-Jag trivs jättebra i FCK och det är häftigt att få spela Europa League i år igen, säger ”Sotte” när vi besöker honom i hans nya hemstad.

ÖFK hade ett mittbackspar som stod pall det mesta i Tom Pettersson och ”Sotte”. Duon hittade snabbt varandra och många var väl tränare som funderade och funderade hur de skulle låsa upp ÖFK:s mittförsvar. De båda kunde varandra utan och innan och hade en trygghet som vi sällan skådat tidigare.

Men det är ett minne blott, ”Sotte” fick ett bra erbjudande från FCK och flyttade i sommarfönstret. En flytt som han inte ångrat.

-Det är fantastiskt att spela för en storklubb som FCK. Vi är bästa laget i Danmark och det var viktigt för mig att hitta en klubb som dessutom spelade ute i Europa, säger ”Sotte” när vi intervjuar honom i klubbhuset som ligger i centrala delarna av Köpenhamn.

Här tränar klubben och har två planer att tillgå, en hybridmatta och en vanlig gräsplan.

-Det är skönt att spela på vanligt gräs igen, säger han. Det är en härlig känsla.

Så här långt har Sotiros spelat flera matcher i Europa League och kvalet till Europa League än han har fått spela matcher i den danska ligan.

-Ja, jag har blivit en Europa League-spelare, säger han och skrattar. Det är konstigt. Jag vet inte varför det har blivit så men vi har tre bra mittbackar som slåss om två platser och då för vi turas om att spela, säger han.

”Sotte” tänker ofta tillbaka på den där underbara tiden i Östersund. Det var här som AIK-spelaren, jo han har AIK som moderklubb, fick sitt genombrott. Det var tiden i Östersund som gjorde att han fick fart på karriären och nu kan spela i FCK.

-Det var en härlig tid, vi hade ett fantastiskt lag som vi hade.

Han har fortfarande tät kontakt med sina forna lagkompisar i ÖFK, Ken Sema, Brwa Nouri, Björn Hamberg, Graham Potter och de andra.

-Jag har sagt till Graham att nu får han ta steget upp i Premiere League och sen värva mig. Det skulle vara kul, säger ”Sotte” och skrattar.