ÖFK-tv: Målvakterna i fokus – Mukiibi tillbaka i träning

Efter en ledig onsdag var det idag dags för ÖFK att träna igen – den här gången i snöfall och kyla. Tillbaka i träning är både Ronald Mukiibi och Marco Weymans, två spelare som varit skadade en längre tid men nu är redo för spel igen.

På söndag möter ÖFK Kalmar FF på bortaplan och efter en ledig onsdag (1 maj) tränade laget idag i snöfall och kyla. Men stämningen var på topp och diskussionerna mellan spelarna handlade om ett kortpassningsspel där vinnarskallarna tävlade mot varandra i protester om en touch var en touch eller inte.

Med andra ord, stämningen på träningen var lättsam och spelarna såg ut att ha rejält roligt, detta trots snö och kyla.

Två spelare som inte tränade idag var Aly Keita och Ravel Morrison. Keita kör rehab efter den tuffa matchen mot Helsingborg i måndags och Ravel Morrison kör även han rehab.

-Vi har många målvakter i truppen och Sixten är redo att spela om det skulle behövas, säger David Preece, målvaktstränare i ÖFK.

I truppen finns ju också Andrew Mills och Kelland Absalom som även de är redo att hoppa in mellan stolparna om det skulle behövas.

-Ja, vi har bra förspänt med målvakter i år. Det ser riktigt bra ut, menar David.

Två spelare som gått skadade en längre tid men som nu är tillbaka i full träning sedan några dagar är Ronald Mukiibi och Marco Weymans. Weymans spelade i cupmatchen mot Halmstad men fick utgå på grund av skada.

Ronald Mukiibi har ännu inte gjort en match sedan i höstas, men är nu tillbaka och känner sig redo för match.

-Jag saknar den där sista touchen som man får av matcher, men den sitter där och jag känner mig redo för att vara med nu. Det har varit några tunga månader med rehab för min del men det gäller ju att hitta små glädjeämnen under denna tid, förklarar Ronald.

Ravel Morrison kör rehab just nu och känner sig starkare för varje dag.