Kindberg inte längre anhållen

Östersunds FK:s ordförande, Daniel Kindberg, och ytterligare en person släpptes vid 17-tiden på fri fot efter att ha suttit anhållna.

Det var i tisdags som Ekobrottsmyndigheten ha beslagtagit en dator på Daniel Kindbergs kontor på Östersundshem. Han kallades då förhör på polishuset där han senare anhölls.

Så här skriver Ekobrottsmyndigheten på sin hemsida:

Ekobrottsmyndigheten har sedan tisdag den 17 april 2018 haft två personer anhållna misstänkta för grovt bedrägeri och medhjälp till grovt bokföringsbrott. Åklagaren har idag beslutat att försätta bägge personer på fri fot. Brottsmisstankarna kvarstår dock på bägge.

– Vi har hållit flera förhör med båda två under tiden de har varit anhållna. Det som har framkommit i förhören har varit tillfredställande och har stärkt misstankarna. Jag ser därför inte att det finns skäl att begära dem häktade då jag nu bedömer risken för att de ska kunna förstöra bevisning eller på andra sätt försvåra utredningen som marginell, säger Niklas Jeppsson, kammaråklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Umeå.

Den person som varit häktad sedan tidigare i samma ärende är alltjämt häktad.

Klubbens styrelse kommer med ett uttalande under kvällen.

Mvh

Östersunds Fotbollsklubb