ÖFK gick segrande ur Norrlandsderbyt

Östersunds FK gick segrande ur Norrlandsderbyt mot GIF Sundsvall under lördagen. Matchen slutade 2-3 efter mål av Curtis Edwards, Hosam Aiesh och Saman Ghoddos.

Det var storpublik på plats på NP3 Arena i Sundsvall där årets första E14-derby gick av stapeln mellan GIF Sundsvall och Östersunds FK. Giffarna kom senast från en övertygande 3-0-seger mot Brommapojkarna medan ÖFK senast mötte AIK i Stockholm där det blev 1-1.

ÖFK tog snabbt kommandot i matchen och gjorde 0-1 redan i den nionde matchminuten. Hosam Aiesh bjöd på ett strålande inspel från höger som nådde fram till Edwards i boxen som kunde placera in ledningsmålet. Efter det tog ÖFK matchen över i stort sett helt och kunde stundtals rulla ut Giffarna. Stor show hade Hosam Aiesh som dominerade sin kant och ställde till rejält med besvär på sin högerkant för Sundsvall. Utdelningen skulle också komma när Ken Sema tog en hörna från vänster som via Douglas Bergqvist nådde fram till Hosam Aiesh och 0-2 till ÖFK som nu satt rejält i förarsätet. Sundsvall svarade dock upp snabbt när David Batanero var påpasslig på en frispark och Linus Hallenius kom fri med Aly Keita och kunde rulla in reduceringen till 1-2 vilket också blev resultatet i halvtid.

I andra halvlek fortsatte Hosam Aiesh sin uppvisning och var nära att göra en repris på 0-1-målet efter ett fint samarbete med Edwards. Målet skulle istället komma några minuter senare där firma Aiesh och Edwards hittade Saman Ghoddos som kunde placera in 1-3, otagbart för William Eskelinen i Sundsvallsmålet. Målet i den femtiofemte matchminuten. ÖFK valde nu att slå av på tempot en aning och inrikta sig mer på försvarsspel och Sundsvall fick svårt att komma igenom ÖFK-försvaret. Romain Gall hade ett par farligheter i slutet av halvleken och lyckades även få till ett 2-3-mål genom Linus Hallenius. Giffarna var också nära 3-3 efter ett långskott från Reyes men Aly Keita avvärjde. Matchen slutade 2-3.

GIF SUNDSVALL – ÖSTERSUNDS FK 2-3 (1-2)

19 maj 2018 | NP3 Arena, Sundsvall

Väder
Sol, 18°c