Mensiro avgjorde i slutsekunderna – tre poäng till ÖFK

Det såg länge ut att bli delad poängskörd mellan IK Sirius och Östersunds FK på lördagseftermiddagen. Men Sam Mensiros tå på inspelet från Hosam Aiesh gjorde att ÖFK vann matchen med 0-1.

Förutsättningarna var bästa tänkbara när Sirius och ÖFK möttes på Studenternas i Uppsala. Sirius som senast fick med sig ett oavgjort resultat mot Hammarby ligger på kvalplats till Superettan. För ÖFK:s del tappade man senast en 2-0-ledning mot Malmö till 2-3 och låg inför dagens match på en sjunde plats i tabellen.

Matchen började något trevande med möjligen ett visst övertag för Sirius som hade ett par chanser. Men trots detta kom hela den första kvarten att bli ganska chansfattig. Noterbart från inledningen var att ÖFK tvingades göra sitt första byte redan efter tio minuter då Tekie utgick på grund av skada. Ersatte honom gjorde Hosam Aiesh. Det skulle dröja en halvtimme tills den riktigt stora farligheten dök upp. Efter lite kalabalik i ÖFK:s straffområde landar bollen hos Moses Ogbo som testar från distans och sätter den stenhårt i ribban och ut. Minuten senare var Hosam Aiesh lika nära när han prickade ribbkrysset. Ett par chanser lyckades ÖFK skapa i den första halvleken bland annat genom Dino Islamovic på ett inlägg från Dennis Widgren nickade bollen mot mål men Lukas Jonsson i Siriusmålet kunde avvärja. Även i första halvlekens slutsekunder fick ÖFK två farliga nickar på mål men Sirius kunde på nytt avvärja och 0-0 blev resultatet efter första halvlek.

I andra halvlek skruvade ÖFK upp tempot en aning och pressade Sirius stundtals hårt men utan att skapa de riktiga farligheterna. Hosam Aiesh visade stor offensivlusta och testade både skott och drev bollen framåt. Rewan Amin var med kvarten kvar av andra halvlek nära att sätta dit ledningsmålet men Lukas Jonsson kunde rädda. I slutet av andra halvlek tycktes Sirius ganska nöjda med en poäng och försökte stänga matchen. Men ÖFK fortsatte pressa. I minut åttionio snappade Amin upp en skottretur från Hopcutt, tog i för hela Kurdistan och skickade bollen högt, högt upp och över ÖFK-klacken in på bandyarenan där SM-finalen i bandy kommer spelas i vinter. Det såg ut att bli delad poängskörd men med fem sekunder kvar fick så Hosam Aiesh bollen på sin högerkant. Han spelade in bollen till Sam Mensiro som fri med Lukas Jonsson kunde sätta 0-1, precis framför de tillresta ÖFK-supportrarna. Det blev också det sista som hände i matchen och ÖFK tar därmed tre poäng med sig hem till Jämtland.

Ett stort tack från hela Östersunds FK till alla som stöttade oss under matchen idag. Det är alltid fantastiskt att få vinna tillsammans med er och det kommer vi fortsätta att göra – hela vägen mot ett framtida SM-guld och Europaspel. Ikväll firar vi detta lite men sedan börjar förberedelserna inför matchen mot Brommapojkarna, hemma i Östersund, på onsdag. Hoppas vi ses då!