Oavgjort mellan AIK och ÖFK

Det blev 1-1 mellan AIK Solna och Östersunds FK när dessa möttes i den stekande värmen på Friends Arena.

Målskyttar blev Nabil Bahoui och Saman Ghoddos.

Både AIK och ÖFK var i stort behov av poäng inför kvällens drabbning. AIK för att haka på 08-antagonisten Hammarby i tabelltoppen och ÖFK för att börja avancera uppåt. ”Gnaget” kom senast från 0-0 mot Elfsborg medan ÖFK senast förlorade mot Norrköping.

Trots skridande poängbehov så var det en ganska trevande inledning på matchen. AIK må visserligen haft det mesta av spelet men de riktiga farligheterna var inte där. Ett och annat frisparksläge uppenbarade sig för hemmalaget men det fanns ändå en viss känsla av att lagen kände på varandra. Det skulle dröja tjugo minuter in i matchen när AIK tog ledningen. Efter ett misslyckat försök till hempassning från Noah Sonko Sundberg till målvakten så kunde Nabil Bahoui utnyttja misstaget och enkelt rulla in 1-0.

Ledningsmålet gav mersmak för AIK som nu flyttade upp spelet ordentligt och visade på fina ambitioner. Närmast var kanske Tarik Elyounoussi som fick ett friläge med Andreas Andersson men chansen rann ut i gräset. För ÖFK så var det främst Ken Sema som visade framfötterna mest. Sema – som imorgon får reda på om han kommer med i Janne Anderssons VM-trupp – utmanade frekvent och testade avslut från olika vinklar och positioner.

Första halvlek slutade dock i AIK’s favör både målmässigt och spelmässigt och ÖFK kändes en aning nervösa.

I andra halvlek kom ÖFK ut som ett helt annat lag. Medvetenheten i bollbehandlingen och närvaron i spelet var helt annorlunda än i den första halvleken och känslan var att ÖFK blev ”ett med matchen” på ett annat sätt. I den femtioåttonde minuten fick Saman Ghoddos en fin chans sedan hans samspel med Douglas Bergqvist resulterat i ett bra läge. AIK hade ett par chanser då man stack upp och bl.a. blev Henok Goitom frispelad av Alexander Milosevic men avvinkad för offside.

Pressen fortsatte dock från ÖFK och i den åttiofjärde minuten kom kvitteringen. Saman Ghoddos laddade bössan på frispark och satte, med lite hjälp av AIK-muren, dit kvitteringen i målvakten Janosevic bortre kryss. Ghoddos visade för övrigt matchen igenom på bra prestationer. I slutet återtog AIK initiativet och kom till ett par chanser, men andra halvleken i sin helhet var en av de absolut bästa prestationer som ÖFK visat upp på slutet.

Pluspoäng i matchen till Saman Ghoddos, Douglas Bergqvist samt målvakten Andreas Andersson som stod för en stabil insats. Noterbart är att ÖFK i och med dagens resultat blir det första laget att ta poäng av AIK på Friends Arena i Allsvenskan i år.

Vi tackar AIK för matchen och önskar fortsatt lycka till i serien. Även ett stort tack till alla supportrar på plats på Friends Arena. Nästa match för ÖFK är på lördag den 19 maj i derbyt på NP3 Arena mot GIF Sundsvall. Hoppas vi ses då!

AIK Solna – Östersunds FK 1-1 (1-0)

14 maj 2018 | Friends Arena, Solna

Väder
Sol, 24°c