ÖFK förlorade borta mot IFK Göteborg

Det blev förlust på måndagskvällen för Östersunds FK i matchen borta mot IFK Göteborg. Slutresultatet skrevs till 2-1 för Göteborg och den fina sviten på tio matcher utan förlust är därmed bruten.

Det var två lag i två olika delar av universum som möttes på måndagskvällen på Gamla Ullevi. IFK Göteborg kommer senast med förluster mot både Sirius och Kalmar i bagaget medan Östersunds FK har tio raka matcher utan förlust.

Matchinledningen var något tam och båda lagen kände på varandra till en början. I inledningen skapade båda lagen några halvchanser men farligheterna var inte där. Närmast mål var Simon Kroon som efter tolv minuter satte bollen i mål, men blev avvinkad för offside. Göteborg var något vassare och var även dem som fick utdelning först. Målskytt blev Giorgi Kharaishvili efter tjugoen minuter som bjöd på en riktig fräckis och satte bollen direkt i mål från en hörna. Repliken kom fort från ÖFK när Dennis Widgren tog i för president och republik och gjorde 1-1 på ett riktigt kanonskott – sitt första mål i Allsvenskan förövrigt. Efter ledningsmålet tog ÖFK över initiativet. Simon Kroon och Hosam Aiesh var företagsamma på sina kanter och ställde till oreda i det blåvita försvaret. Klockan gick upp på stopptid när Göteborg fick en frispark. Målskytten Kharaishvili spelade in bollen och hittade Vajebah Sakor som satte 2-1 bakom Aly Keita. Ett resultat som stod sig halvleken ut.

ÖFK tog direkt taktpinnen i andra och ägde bollen men farligheterna var inte riktigt där. Kroon och Aiesh visade fortsatt sina farligheter längs kanterna och efter femtiosju minuter hittade Curtis Edwards en frispelad Hosam Aiesh som var mycket nära att kunna rulla in kvitteringen. I matchminut sextiofyra fick så nyförvärvet Rewan Amin göra debut och pressen fortsatte, även om Göteborg var farliga i sina omställningar. Trots en bra press och hög intensitet i slutet från ÖFK blev det förlust på Gamla Ullevi och sviten på tio matcher utan förlust är bruten.