ÖFK förlorade hemma mot AIK

Det blev förlust med 1-2 när Östersunds FK och AIK Solna möttes under torsdagskvällen på Jämtkraft Arena. Målskyttar för AIK blev Panajotis Dimitriadis, Tarek Elyounoussi och reduceringen kom genom ett självmål.

Matchen han knappt börja innan AIK:s Enoch Adu i matchminut fyra gick in hårt i en duell med Rewan Amin och domaren direkt drog upp det röda kortet. Utivsningen till trots så pressade AIK högt inledningsvis men drog sedan långsamt tillbaka positionerna och ställde sig lågt. ÖFK rullade bollen på offensiv planhalva men utan att skapa några riktiga chanser. Hosam Aiesh drev mycket av spelet offensivt men i boxen var det AIK-försvaret som visade upp kvalitéerna. AIK siktade in sig på omställningar och detta skulle också bära frukt. Gästerna kom på en kontring i minut trettio, fick tryck mot Andersson i ÖFK-målet och till slut kunde Dimitriadis nicka in 0-1 på hörna och ledning för Solnalaget. Ett par minuter senare var det dags igen sedan Olsson kontrat och fick fram bollen till Tarek Elyounoussi som förvaltade en målvaktsretur och 0-2. Resultatmässigt en jackpot för AIK som i övrigt inte skapat särskilt mycket. I matchens slutskede spelade ÖFK mest runt bollen på offensiv planhalva men utan resultat och i halvtid var ställningen 0-2.

I andra halvlek började ÖFK bättre, kom ut med en högre press och högre aggresivitet. I minut fyrtioåtta nådde en skarvning från Tom Pettersson huvudet på Dino Islamovic men hans avslut gick utanför mål. Lite senare testade även Islamovic ett skott utanför straffområdet men som Linnér kunde avvärja. ÖFK bytte in Sellars efter knappa hälften av andra det blev en vitamininjektion. Även Mukiibi kom in och var stundtals mycket bra. Men AIK tycktes nöjda med 0-2 (vem skulle inte vara det?) och stod i andra halvlek för en föredömlig försvarsinsats och parkerade bussen på ett imponerande sätt framför Linnér. I minut sjuttioåtta kom dock reduceringen och detta efter en kommunikationsmiss mellan Per Karlsson och målvakten Oscar Linnér varpå den förstnämnda svarade för ett självmål. Efter målet vaknade ÖFK – tillsammans med hemmapubliken – till liv ordentligt och satte ordentlig press mot AIK-målet. Närmast kom Ronald Mukiibi som i minut åttiosex kom helt fri med Linnér från kanten men en svår vinkel, ett bra målvaktsspel och ett forsatt solit AIK-försvar gjorde att chansen gick om intet. Närmare än så kom inte ÖFK och matchen slutade 1-2.

Vi tackar alla på plats för ert stöd. Härnäst väntar bortamatch mot Trelleborgs FF på bortaplan nu på måndag och därefter årets sista match, hemma mot Hammarby nästa lördag. Hoppas att vi ses då.