ÖFK förlorade i Örebro

Den jämtländska festen i Örebro kom av sig. Det blev Örebro SK som drog det längsta strået när Östersunds FK kom på besök och vann med 2-1.

Det var en ljum sensommarkväll i Örebro när ÖSK och ÖFK skulle mötas. ÖSK kom senast från en 1-0-seger på bortaplan mot Kalmar. ÖFK å sin sida har två förluster mot Sundsvall respektive Göteborg bakom sig. Därav var det på förhand en ganska oviss historia.

ÖFK tog initiativet i matchen från start och bjöd på ett intensivt och aggressivt anfallsspel i första halvlek. Ludwig Fritzson, som startade i Jamie Hopcutts frånvaro, fick ett par lägen inne i boxen men ÖSK visade upp ett solitt försvarsspel och kunde avvärja framför mål. ÖSK å sin sida siktade in sig mest på kontringar i inledningen och var absolut inte ofarliga. Rogic hade bland annat ett avslut men som smet utanför Aly Keitas stolpe. ÖSK tog också ledningen sedan Victor Sköld fått en framspelning av Nordin Gerzic och chippade in ledningsmålet för Närkingarna, målet i minut trettiofyra. Ledningsmålet gav ÖSK energi som tog över spelet och gick till halvtidsvilan med 1-0.

ÖFK satte fart direkt i andra och utdelningen dröjde inte. Tom Pettersson visade strålande känsla för målet när han satte 1-1 i minut fyrtioåtta efter ha fått ett fint inspel från Tesfaldet Tekie. Ett par minuter senare fick Curtis Edwards skottläge från distans men då kunde Jansson i målet parera. Frank Ahrin lämnade plats för Dino Islamovic i minut sextiotvå men bara minuten senare kunde Gerzic placera in 2-1 till Örebro på ett fint skott från distans. I samma sekvens som målet skadade sig också Aly Keita som efter några minuters behandling på planen tvingades utgå och in kom Andreas Andersson. ÖSK tryckte på allt mer efter ledningsmålet och några minuter senare tvingades även Dennis Widgren byta på grund av skada och ersatte gjorde Patrick Kpozo. ÖFK satte fart framåt och letade lägen men ett tajt vit-svart försvarsspel var ingen lätt match för ÖFK idag. I den åttioandra minuten landade bollen åter framför Tom Pettersson som rullade in 2-2… trodde vi. Men efter att domaren konfererat med linjemannen blev målet bortdömt för offside och 2-1 stod sig. ÖFK fortsatte framåt och letade lägen men ÖSK parkerade bussen de sista minuterna. Slutresultatet skrevs till 2-1 och vi åker hem till Jämtland tomhänta och besvikna.

Vi är självklart inte nöjda men som vår huvudtränare säger efter förluster: ”That’s when we learn”. Vi tackar alla supportrar som var på plats och stöttade oss och hoppas att ni finns på plats även när vi möter Malmö FF på hemmaplan om två veckor. Då ska vi tillbaka på vinnarspåret igen. Vi har sagt det förr och vi säger det igen – vi ger oss aldrig!