Skickligt Dalkurd blev för svåra för ÖFK

ÖFK åkte på säsongens andra raka förlust i Allsvenskan när Dalkurd imponerade stort på Gavlevallen under söndagskvällen.

Det var glest på läktarna i Gävle när Dalkurd hade hemmapremiär. Klubben som gjort en imponerande resa från botten av seriesystemet 2005 har efter avancemanget till Allsvenskan flyttat från Borlänge till Uppsala men spelar nu temporärt på Gavlevallen i Gävle.

ÖFK tog tidigt taktpinnen från start och arbetade sig fram till två fina frisparkslägen. Brwa Nouri tog hand om det ena och fann Tom Pettersson i boxen och Ken Sema testade själv på det andra men utan resultat. ÖFK visade på fina intentioner och det fanns antagligen mycket att glädjas åt för de tillresta supportrarna på bortaläktaren. Tidigt in i matchen fick Hosam Aiesh en skadekänning och tvingades byta. Ersatte gjorde Dino Islamovic.

Efter det tog Dalkurd över initiativet och både Yukiya Sugita och Ferhad Ayaz hade två farligheter som var nära att resultera i mål. Hemmalaget hade senare även en boll i mål som vinkades av för offside. Ett par minuter senare kom så det historiska första allsvenska målet för Dalkurd genom Mohamed Boya Turay som med precision hittade rätt bakom Aly Keita.

ÖFK följde upp med baklängesmålet en frispark i bra läge. Ken Sema visade sin fina precision på fasta situationer men målvakten Demircan var med på noterna. 1-0 stod sig halvleken ut.

I andra halvleken tog det knappt tio minuter innan Oliver Berg utökade ledningen för Dalkurd efter en fin framspelning från Sugita och uppförsbacken kändes lång för ÖFK som genast flyttade upp. I den sextiosjunde minuten ersatte Alhaji Gero Ronald Mukibii och Gero visade på fint samarbete med Jamie Hopcutt som var så när att rulla in i reduceringen i mitten på andra halvlek. Även Curtis Edwards kom till en del farliga avslut men en stark hemmadefensiv gjorde det svårt för ÖFK.

I den åttiotredje minuten slog Boya Turay in spiken i kistan och kunde rulla in 3-0 för Dalkurd sedan Oliver Berg dragit på ett skott från distans som Aly Keita släppt retur på. Ett resultat som senare också blev slutresultatet. Extra plus i matchen till framför allt Curtis Edwards och Brwa Nouri.

– Vi behöver komma tillbaka till basic, börja bli mycket mer ödmjuka i allt vi gör och veta att vi möter bra lag hela tiden som vill slå oss. Vi behöver hitta tillbaka till det här som gjorde oss bra från första början, sa Brwa Nouri till Olof Lundh i C Mores sändning.

Från ÖFK vill vi gratulera Dalkurd och dess supportrar till sina första mål och sin första seger i Allsvenskan och önskar fortsatt lycka till i seriespelet. Vi vill också tacka Falkarna för ert stöd på plats i Gävle. Härnäst väntar match på söndag hemma mot IFK Göteborg klockan 17:30. Varmt välkommen då. Vi ger oss aldrig!

Matchfakta
Dalkurd FF – Östersunds FK 3-0 (1-0)
8 april 2018 |Gavlevallen, Gävle (1644 åskådare)

1-0: Mohamed Buya Turay (35)