ÖFK föll borta mot BK Häcken med 1-2

ÖFK förlorade på bortaplan mot BK Häcken med 1-2 efter en bra andra halvlek av ÖFK. ÖFK:s mål gjordes av Blair Turgott i andra halvleken.

ÖFK kom till spel i Göteborg och på Bravida Arena utan Isak Ssewankambo, utan Thomas Isherwood och utan Jerell Sellars. Men istället var viktiga Noah Sonko Sundberg tillbaka efter skadan som han ådrog sig för två matcher sedan.

ÖFK kom till start med en fyrbackslinje där Outtara, Sundberg, Haugan och Mukiibi fanns. En uppställning som känns igen sedan tidigare matcher och som på förhand kändes riktigt stabil.

ÖFK är fortfarande seriens bästa bortalag, en poäng bättre än Malmö FF. Sex segrar och fem oavgjorda och bara två förluster hade ÖFK på bortaplan inför matchen mot BK Häcken.

BK Häcken som låg på fjärde plats och som självklart jagar en plats i Europa.

BK Häcken började matchen bra och fick press på ÖFK, efter 13 minuters spel fick Häcken en möjlighet på sin vänsterkant och 1-0 gjorde Viktor Lundberg snyggt (passning av Leo Bengtsson) bakom en chanslös Aly Keita.

ÖFK hade så långt inte haft mycket av spelet och varken Baptiste eller Turgott hade fått någon möjlighet att visa hur duktiga de är i offensivt straffområde.

Första ÖFK-chansen kom efter 22 minuters spel när Blair Turgott avancerade och sköt – precis utanför Pontus Dahbergs vänstra stolpe. En riktig vass chans och hade bollen gått på mål hade det varit kvitterat till 1-1.

Henrik Bellman fick sitt första gula kort i Allsvenskan efter 26 minuters spel.

ÖFK flyttade upp spelet lite efter 0-1 målet och hade lättare att hålla bollen och skapa halvchanser eller chanser offensivt.

Kvarten in på andra halvleken kom ÖFK på vänsterkanten och Henrik Bellman sprang och fick in ett perfekt inlägg som Blair Turgott väldigt snyggt nickade in kvitteringen. Det här var Turgotts sjunde mål för säsongen och visade hur farlig han är inne i straffområdet.

Bara två minuter senare är Turgott riktigt nära att ge ÖFK ledningen med 2-1, inne i mitten, strax utanför straffområdet, tog han emot bollen och med fel fot sköt han ett skott som Dahlberg med nöd och näppe räddade.

Henrik Bellman och Francis Baptiste gick ut i 77:e minuten och in med Malcolm Stolt och Marco Weymans.

Blair Turgott hade ett nytt farligt läge i 78:e minuten när han sköt, trots hårt uppvaktad, ett skott som gick precis utanför Dahlbergs stolpe.

I 83:e minuten fick BK Häcken en högerhörna och Rasmus Lindgren får helt fristående nicka in 2-1 till hemmalaget. Tungt för ÖFK som hade haft en bra period i matchen.

Felix Hörberg gick ut i 86:e minuten och in kom Nebiyou Perry.

Frågan är om inte ÖFK skulle ha en straff i slutet av matchen när Malcom Stolt blev nedriven i straffområdet av Häckens målvakt Pontus Dahlberg.

Nu väntar två veckors spelledigt för ÖFK eftersom det är dags för landslagsuppehåll.