Publikfrågan just nu

Det är en fantastisk känsla och förväntan att vi kommer kunna ta emot  publik på våra hemmamatcher igen. Ni har saknats av oss, och vi vet att ni känt samma sak. Sakta men säkert verkar vi gå mot någon slags normalitet.

Vi får en del frågor kring hur vi ska hantera biljetter och publik efter lättnaderna den 1 juni, men även frågor rörande fler lättnader som utlovats den 1 juli angående 3000 eller fler i publiken. Vi jobbar just nu på, och kommer att informera löpande när allt klarnar efterhand.

Lättnaderna innebär en efterlängtad möjlighet till att ÖFK får in välbehövliga intäkter såklart, som alla andra elitklubbar. Vår första hemmamatch efter uppehållet är mot IFK Göteborg den 11 juli kl 17.30, då vill vi se er där.

Biljettläget/tillgång:
Vi prioriterar säsongskortsinnehavarna. Lösbiljetter kommer såklart finnas till varje hemmamatch. Pottbiljetter kommer kunna användas. Mer detaljerad information om vår biljettstrategi kommer vi ge längre fram.

När det gäller förhållningsregler utifrån smittspridning är det sedan tidigare så att publiken ska sitta vid anvisade platser samt följa gällande restriktioner. Arenaområdet kommer att märkas upp med skyltar som påminner er om vikten av distans till varandra.

Regeringens förslag om sektionsindelning:
Regeringen har en remiss ute just nu där de föreslår möjligheten att sektionsindela större arrangemang, för att kunna ta fler än 3000 i publiken. Det är något vi ser över om det passar oss, vi förstår att det i huvudsak gäller mångfalt större arenor i första hand.

Omsätter vi detta till vår hemmaarena Jämtkraft arena vet vi att det ställer stora krav på oss, men framför allt den befintliga arenans lokaliteter.

Exempelvis behöver varje sektion vara under uppsikt, avgränsad med staket och personal som ser till att det inte sker kontakt mellan människor i sektionerna.
Varje sektion ska dessutom ha tillgång till egna toaletter, och serviceställen, vilket inte Jämtkraft arena är helt utformad för. Vi undersöker dock vad som är möjligt.

Att tänka på är att det kan uppstå köbildning vid insläpp, och till toaletter. Det underlättar att vara i god tid.
Och hela tiden påminna sig själv om distans till andra

Vi vill att ni är uppmärksamma på att vi kan komma att tillämpa slottider då insläpp av publik ska ske. Vi uppdaterar vår info så snart vi har mer att berätta, här på vår sajt och i våra sociala medier.

För elitfotbollen i regionen ser vi framåt, tillsammans med er.