Imorgon tar vi oss till arenan för årets Yranmatch

Imorgon lördag är det dags för Yranmatchen på Jämtkraft Arena. Motståndet för dagen är Varberg. Förra veckan besegrades som ni kommer ihåg Degerfors. Och nu är det andra laget som degraderas från Allsvenskan som kommer på besök. Får vi be om en favorit i repris?

Varbergs BoIS slutade sist i Allsvenskan förra säsongen med bara tre segrar och femton insamlade poäng. Och det har gått tungt för Varberg även denna säsong. Laget ligger på en 13:e plats och har tre poäng mindre än ÖFK inför mötet på lördags eftermiddagen i Östersund.

Varberg kommer till spel mot ÖFK efter en oavgjord match mot serieledarna Landskrona. Landskrona hade 83 procent bollinnehav och 18-4 i avslut, varav 8-3 i avslut på mål. Men som alla vet, det är målen som avgör och där delade man som bekant på poängen.

Senast dessa båda lag möttes var säsongen 2021 då ÖFK spelade i Allsvenskan. Då vann Varberg i Östersund med 2-1 efter mål i 91:a minuten och ÖFK förlorade även bortamatchen.

Men det var då det. Nu är ÖFK på gång ordentligt. Segern och det fina spelet från matchen mot Degerfors nu senast visade att laget är på gång. Skadorna som tidigare fanns på alla positionerna är som borta och konkurrensen är nu stenhård. Varje träning är en kamp för att visa att man ska få starta eller ens vara med i matchtruppen.

I Varberg har mittfältaren Isak Bjerkebo gjort fem mål så här långt i år. Laget har också gjort klart med en ny försvarare/mittfältare i Kevin Custovic som spelat i Västerås, men som presenterades som nyförvärv i veckan som gick.

Tränaren Tobias Linderoth tränade förra säsongen Skövde AIK men valde alltså att gå till Varbergs BoIS inför denna säsong.

Matchen startar 15.00 på lördag 27 juli.