Thomas Gabrielsson blir ÖFK:s nya huvudtränare tillsammans med Fredrik Aasmund Eliassen

Idag måndag kan Östersunds FK presentera att man gjort klart med Thomas Gabrielsson som ny huvudtränare för klubben. Tillsammans med Fredrik Aasmund Eliassen kommer de båda leda laget i en tränarduo. Med erfarenheter från Västerås SK, Helsingborgs IF, Sandvikens IF och senast Oskarshamns AIK, så blir Östersund och ÖFK Gabrielssons nästa anhalt. Vi önskar honom varmt välkommen till Jämtland!

Thomas är född och uppvuxen i den Schweiziska staden Genève, bara ett stenkast från Alperna. Som liten fick han växa upp med både Svenska och Franska som huvudspråk, vilket är något som han senare i livet uppskattar mycket och som ofta kommer väl till hands i fotbollens värld.

I Schweiz var finanssektorn den huvudsakliga sysslan för Thomas innan fotbollen tog över till en permanent basis. Efter att den nuvarande Allsvenska klubben Västerås SK hade hört av sig gällande en tränarroll i klubbens P19 lag var det nu dags att packa väskan och flytta till Sverige. Efter imponerande resultat och ett år på posten i ungdomslaget fick han nu chansen i rollen som assisterande tränare i A-laget. Därefter tog Thomas över rollen som huvudtränare och ledde laget upp till Superettan.

Resan gick därefter vidare till Skåneklubben Helsingborgs IF som assisterande tränare vid sidan av Olof Mellberg. Ett år senare tillkom en möjlighet med en kombinerad roll som sportchef och huvudtränare i Sandvikens IF, vilket blev Thomas nästa roll innan han genomförde ett sista stopp som huvudtränare i Ettan-klubben Oskarshamns AIK.

Nu är det dags för en ny utmaning och möjlighet i Östersund, där han tillsammans med Fredrik Aasmund Eliassen kommer leda laget i en tränarduo säsongen ut till att börja med.

-Jag är jätteglad att ha fått chansen att komma upp hit till Östersund. Jag är väldigt taggad och ser verkligen fram emot att jobba hårt och ge allt för att vi ska lyckas med våra målsättningar, säger Thomas Gabrielsson.

-Det känns väldigt bra att få Thomas på plats för att stärka upp vår ledarstab inför avslutningen av serien. Thomas är en mycket kompetent fotbollstränare som också hunnit samla på sig viktig erfarenhet utifrån tidigare uppdrag.

Med Thomas och Fredrik får vi ett extremt dedikerat och hårt arbetande ledarpar som kommer göra allt för att ge laget en stark avslutning på serien, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.

Thomas Gabrielsson kommer ej medverka under tisdagens bortamatch som aktiv ledare, utan kommer tillträda fullt ut i sin roll vid hemkomsten till Östersund efter matchen.

Varmt välkommen ännu en gång hälsar vi Thomas Gabrielsson!