Ante Strängby föreslås bli ny ordförande i ÖFK vid årsmötet

Den 14:e mars har Östersunds FK kallat till årsmöte och valberedningen kommer där att föreslå till medlemmarna att Ante Strängby ska bli den nya ordföranden i ÖFK.

-Jag tror till 100 procent på ÖFK:s framtid. Föreningens betydelse för Östersund är otroligt stor, säger Ante Strängby.

Ante Strängby har ett fotbollskarriär bakom sig och var med när ÖFK presenterade sin första trupp som klubb 1997. Han har spelat fotboll i nio jämtländska föreningar men har under de senaste åren arbetat inom Östersunds Kommun. Nu är han finanschef och även vice vd för det kommunala holdingbolaget Östersunds Rådhus AB.

-Det här är oerhört hedersamt eftersom ÖFK är en klubb jag följt från det att det började diskuteras om en sammanslagning mellan IFK Östersund och Ope IF, berättar Ante. Jag tilltalas föreningens strategidokument som säger att ÖFK ska bli och vara svenska mästare och spela europeisk fotboll.

Ante trycker också på att ÖFK står för att människor sätts i centrum och har en tydlig och modern värdegrund.

-Det är ett starkt namn, han kan ekonomi och är respekterad från många håll. Jag och övriga valberedningen tycker att det här är ett riktigt bra förslag, säger Sören Eriksson, valberedningens ordförande.

Valberedningen har under ända sedan Daniel Kindberg meddelade att han avgår som ordförande i ÖFK jobbat på olika namn. Sedan tidigare är det klart att den nuvarande ordföranden Hans Carlsson inte kommer att ställa upp för omval som ordförande i ÖFK vid årsmötet.

-Ante kan fotboll och är en duktig ledare som är van att sitta i styrelser. Det är med stolthet som vi kommer att nominera honom till att vara ordförande i Östersunds FK vid årsmötet, säger Sören Eriksson.

Valberedningen kommer alltså föreslå till årsmötet att Ante Strängby ska bli den nya ordföranden i Östersunds FK. Sedan är det upp till medlemmarna att på Årsmötet besluta om det blir så eller inte.

Årsmötet för Östersunds FK kommer att hållas torsdag 14 mars klockan 18.30.