Burchnall: – Vi tar nya tag och laddar för Allsvenskan

I lördags var besvikelsen stor hos spelarna i ÖFK och ledningen. Och förstås hos fansen. Nu tar laget nya tag och lägger all energi till att vara förberedda när Allsvenskan startar.

-Vi känner oss bekväma med att vi har de spelare vi behöver för att prestera bra resultat i år, säger Ian Burchnall, tränare i ÖFK.

Sällan har en hemresa känts så tung som den som spelarna och ledarna i ÖFK gjorde efter matchen mot Karlstad i lördags. Målsättningen för alla inblandade inom klubben var att ännu en gång gå långt i Svenska Cupen. Målet var att vinna Svenska Cupen och få kvala ut i Europa.

Nu blev det inte så.

-Vi är väldigt besvikna både när det gäller genomförande av matchen och resultatet mot Karlstad. Det här är första gången sedan jag kom till ÖFK som jag känner att jag är otroligt besviken på det sätt vi genomförde matchen, förklarar Ian Burchnall, tränare i ÖFK.

Ian menar att med många nya unga spelare i truppen har ÖFK på försäsongen gjort bra resultat och spelat bra. Seger mot såväl Rostov som oavgjort mot Dynamo Kiev. Lägg därtill seger över det kinesiska laget på Cypern och säker seger över Ranheim i träningsmatcherna så visst var målsättningen hög inför cupäventyret.

-Det här är en väckarklocka för oss, vi kommer inte att vinna matcher enbart på vår teknik och kunnande utan vi måste kämpa ännu hårdare på alla sätt för att lyckas.

Ian konstaterar att det inte är bara ÖFK som har haft det jobbigt i Svenska Cupen.

-Titta på Hammarby, AIK, Malmö och Elfsborg som alla har haft problem med att besegra lag från lägre divisioner. Vi måste berömma dessa lag för att de hjälper oss att förbättra svensk fotboll.

Reaktioner från fansen till ÖFK har varit blandade. Många var otroligt besvikna efter förlusten mot Karlstad och ropade på nya spelare och framför allt bättre spelare. Men Ian vill lugna de som är oroliga för att ÖFK inte har ett tillräckligt starkt lag den här säsongen.

-Vi känner oss bekväma med att vi har de rätta spelarna för att vi ska kunna spela bra och få bra resultat den här säsongen. Det här var ett ”gupp” på vägen vilket vi tar med oss och lär oss av i framtiden. Vi har otroligt talangfulla spelare och en ung trupp som kommer att bli ännu hungrigare på grund av det här, menar Ian.

Ian Burchnall avslutar med att säga:

-Nu har vi en månad på oss att förbereda oss inför Allsvenskan och all vår energi går nu till detta!

På söndag spelar ÖFK mot Sirius i Svenska Cupen på Jämtkraft Arena. Matchen startar 15.00 och biljetterna kostar 150 kronor för vuxna och barn/ungdomar upp till 18 år går in gratis.