Dagens motståndare: AIK

Äntligen är det premiär i Allsvenskan och först ut är AIK Fotboll från Solna, norr om Stockholm. ”Gnaget” är regerande svenska mästare och en bättre värdemätare för ÖFK finns knappast inte.

AIK grundades 1891 och introducerade fotboll på programmet år 1896. Klubben spelade under de första åren på Stockholms Stadion (arenan som fram tills för ett par år sedan var Djurgårdens hemmaplan) men flyttade till Solna 1937 i och med byggandet av Råsunda Fotbollsstadion. AIK vann SM-guld under första säsongen på Råsunda men efter det kom det att dröja ända till 1992 innan klubben kunde titulera sig svenska mästare igen – 55 år senare. 1998 var det dags igen när klubben tog sitt tionde SM-guld. Hjältarna detta år hette bl.a. Stuart Baxter (ny tränare), Lee Baxter, Mattias Asper, Johan Mjällby och Olof Mellberg. SM-guldet 1998 tog även klubben ut i Champions League där klubben bl.a. fick möta FC Barcelona och Arsenal i gruppspelet. 2009 tog klubben sitt elfte SM-guld med spelare som Ivan Obolo och Nils-Eric Johansson. Säsongen kulminerade i en för AIK klassisk bortamatch mot IFK Göteborg där klubbens trotjänare Daniel Tjärnström avgjorde och säkrade SM-guldet – Tjärnströms enda mål för säsongen. Klubben har totalt tolv SM-guld vilket placerar klubben på en tredje plats i Allsvenskans maratontabell. Utöver det har klubben hela åtta cuptitlar.

Sedan SM-guldet 2009 så har AIK varit en etablerad klubb i toppskiktet av Allsvenskan. Med reservation för 2010 års säsong då klubben slutade elva så har AIK alltid varit topp fyra i Allsvenskan. I fjol kom så det efterlängtade tolfte SM-guldet med spelare som Sebastian Larsson, Per Karlsson, Kristoffer Olsson, Alexander Milosevic och Henok Goitom. Under hela säsongen var AIK ett imponerade kollektiv som var både balanserat och strukturerat, framför allt i försvaret.

Sedan dess har det hänt en hel del. I januari blev det klart att Kristoffer Olsson lämnar klubben för spel i ryska Krasnodar och bara ett par dagar senare lämnade även Alexander Milosevic för Nottingham Forest. Bland nyförvärven finns en hel del mindre kända namn i Daniel Granli, norsk mittback närmast från Stabaek, Saku Ylätupa från Ajax men också mer etablerade spelare som Chinedu Obasi från Elfsborg.

Under försäsongen har resultaten varit lite upp och ner för AIK. Spelet i cupen tog slut i semifinalen efter ett straffavgörande mot AFC Eskilstuna och i träningsmatcherna inför säsongen så har AIK enbart vunnit en (1-0 mot Vasalund). Många av spelarna från guldlaget är dock kvar och det kommer med största säkerhet vara ett motiverat AIK vi ser idag med siktet inställt på att försvara sitt SM-guld – något som klubben aldrig gjort tidigare.