Dagens motståndare: Kalmar FF

Idag tar sig ÖFK an Kalmar FF på bortaplan. Här kommer en liten tillbakablick på vad KFF är för klubb och hur de tagit sig till matchen idag.

Kalmar FF grundades som förening 1910 men spelade sin första match i Allsvenskan 1949. Sex år senare, 1954, fick klubben dock lämna Allsvenskan igen och spelade sina kommande tjugo säsonger i division II (motsvarande Superettan idag).

1975 tog dock Kalmar klivet upp igen i Allsvenskan och 1981 tog man sin första cuptitel men bara ett par år senare åkte klubben ur högsta divisionen igen. Därefter har klubben pendlat mellan de högre och lägre divisionerna men lyckades 2003 ta sig tillbaka till Allsvenskan och 2005 placerade sig klubben på en tredje plats i Allsvenskan vilket var klubbens bästa tabellplacering på tjugo år.

2007 vann klubben cupen igen och 2008 vann klubben sitt första och hittills enda SM-guld med profiler som Henrik Rydström, César Santin samt Rasmus, Viktor och David Elm. Sedan dess har Kalmar FF etablerat sig i Allsvenskan. Klubben spelar också sedan 2011 på den moderna Guldfågeln Arena som har ersatt den tidigare klassiska Fredriksskans.

Kalmar FF har inlett säsongen med flera oavgjorda matcher. Både mot Hammarby, Norrköping, Göteborg och Örebro. KFF har också en seger och en förlust mot Sundsvall respektive Sirius och ligger just nu på en elfteplats i den allsvenska tabellen.

Bland de mer tongivande spelarna finns anfallaren Papa Diouf samt Rasmus och Viktor Elm. Laget har också en hel del sparkapital i Moestafa El Kabir som är inplockad på korttidskontrakt. Laget leds sedan denna säsong av den tidigare Malmö FF-tränaren Magnus Pehrsson.