Dramatik när ÖFK fick oavgjort mot BK Häcken

Efter sju raka förluster lyckades ÖFK äntligen få en oavgjord match borta mot BK Häcken i Göteborg, matchen slutade 1-1. Målskytt för ÖFK blev Jordan Attah Kadiri.

ÖFK startade matchen mot BK Häcken med exakt samma laguppställning som i matchen mot Djurgården, som ÖFK förlorade med 1-2. Det betydde att både Dino Islamovic och Simon Kroon startade på bänken och ÖFK hade en 4-2-3-1 uppställning med Attah Kadiri på topp och och Turgott, Rewan och Felix strax bakom.

Det har inte varit särskilt många gånger som ÖFK ställt upp med exakt samma laguppställning två matcher i rad. Men de två senaste matcherna har varit spelmässigt riktigt bra och då menar Ian Burchnall att det inte finns någon anledning att ändra i laget.

Matchen på Bravida Arena spelades i solsken och fem plusgrader och bjöd inledningsvis på lätt spelövertag från ÖFK:s sida. BK Häcken som kom till match mot ÖFK efter fyra raka matcher utan seger, två oavgjorda och två förluster att jämföras med ÖFK:s sju raka förluster.

Redan efter tio minuters spel hade ÖFK en bra möjlighet när Turgott spelade in till Kadirhi som snubblade till eller var det en touch från en Häckenspelare?

Felix Hörberg matade bollar från sin högerkant och gjorde det riktigt bra i början av matchen. Första gula kortet kom i 15:e minuten när Kalpi Outtara fick en smäll i närkamp mot Joona Toivio. Toivio fick det gula kortet.

I 28:e minuten kom Kadiri igenom i mitten och hade Hörberg till höger men valde att spela mot Blair Turgott som sköt direkt och fin räddning av Häckens målvakt Peter Abrahamsson.

Rewan Amin fick nästa chans för ÖFK, i 34:e minuten fick han skottchans och sköt ett hårt pressat skott som Abrahamsson räddade med visst besvär.

I 39:e minuten fick Daleho Irandust en bra möjlighet i straffområdet och sköt in 1-0 till Häcken i en riktigt bra genomförd prestation. Minuten efter var Paulinho riktigt nära att göra 2-0. Slarvigt försvarsspel bäddade för den målchansen.

0-1 i paus alltså och samma känsla som vi har haft ett tag, ÖFK gör det bra, har mycket av spelet, skapar halvchanser och dessutom några skott på mål.

-Jag är mycket nöjd med vårt spel i 30-32 minuter av den första halvleken. Vi spelar bra och skapar möjligheter. Men vi måste lita på det vi gör, sa Joe Sargison i halvtid till C-more.

I 51:a minuten fick Isak Ssewankambo ÖFK:s första gula kort i matchen efter att ha kommit in sent i en situation. ÖFK:s första byte kom i 56:e minuten när Turgott gick ut och in i stället med Simon Kroon.

I 57:e minuten gjorde Simon Kroon förbi två försvarare, fastnade på den tredje och passade bollen till Jordan Kadiri som slog till med ett dunderskott till kvittering 1-1. Oj, så skönt! Oj, så snyggt!

BK Häcken skapade ett bra läge när de fick frispark på straffområdeslinjen men frisparken gick i muren och till hörna istället. Sam Mensiro fick gult kort i 70:e minuten när han fällde Paulinho utanför straffområdet detta samtidig som målskytten Kadiri gick ut och in i stället med Dino Islamovic för ÖFK.

Sista 15 minuterna bjöd på målchanser eller halvchanser åt bägge håll, ÖFK försökte att få in ett segermål men hade lite tur i slutet när hemmalaget hade tryck mot Aly Keita i ÖFK-målet. Felix Hörberg hade en jättechans efter 88 minuter men var offside.

Matchen slutar 1-1 och ÖFK tar en mycket viktig poäng i bottenskiktet av tabellen. ÖFK bryter också en trend efter sju raka förluster.