Tung förlust för ÖFK avslutade säsongen

Det blev en riktigt tung förlust för ÖFK i den sista matchen för säsongen i Allsvenskan. 1-7 mot IFK Göteborg gör att ÖFK slutar på en tolfte plats i tabellen.

ÖFK startade med samma lag som i matchen mot Hammarby med två undantag. Tom Pettersson var tillbaka i startelvan och Attah Kadiri startade på topp istället för Dino Islamovic som började på bänken på grund av att han hade viss skadekänning.

Matchen på Gamla Ullevi mellan IFK Göteborg och ÖFK gällde inget när det gäller botten- eller toppstriden. Men Blåvitt var redan klar på en sjundeplats i Allsvenskan oavsett resultat i sista omgången. ÖFK hade möjlighet att nå elfteplatsen men kunde också hamna på plats 12 eller 13.

Efter fem sex matcher med ett riktigt riktigt bra spel för ÖFK gällde det för Ian Burchnall att få spelarna att fortsätta prestera bra fotboll för att behålla den känslan som sista omgångarna i Allsvenskan gett oss. Det vill säga, ÖFK är ett lag som är bättre än tabellplaceringen visar!

Tobias Sana var riktigt nära att göra 1-0 till hemmalaget efter sex minuters spel men Tom Pettersson räddade på mållinjen.

Hybridgräset på Gamla Ullevi var den här eftermiddagen under all kritik, känslan var att det var lika mycket jord och sand som det var gräs. Tom Pettersson fick ÖFK:s första varning efter elva minuters spel.

ÖFK:s första riktigt bra målchans kom efter tolv minuters spel när Kadhiri spelade fram Simon Kroon som dock inte fick iväg något farligt skott.

Lars Vibe gjorde 1-0 efter 15 minuters spel, Isherwood försökte täcka och bollen gick på benet och sedan kunde inte Keita hålla den.

Kvitteringen kom efter 24 minuter när Simon Kroon passade in till Felix Hörberg samtidigt som Kadiri smög in framför blåvitt-målvakten och fick pannan på bollen och kvitteringen var ett faktum. Det här var Kadiris tredje mål för säsongen, detta trots att han alltså kom först under sommaruppehållet.

2-1 till IFK Göteborg kom efter 34 minuters spel när Robin Söder nickar in bollen. Efter Göteborgs ledningsmål försökte ÖFK att lyfta upp spelet och lyckade hyfsat bra. Första halvleken slutade alltså 2-1 till hemmalaget, ett resultat som ändå hyfsat väl visade hur första halvleken såg ut.

3-1 kom till Blåvitt efter 53 minuters tid när Lasse Vibe ännu en gång slog till.

Attah Kadiri gick ut samtidigt som Dino Islamovic kom in och strax därefter gjorde IFK Göteborg 4-1. I 82:a minuten utökade IFK Göteborg sin ledning till 5-1 och sedan 6-1 och 7-1.