Landslagskollen: Aly Keita delaktig i Guineas kvaltriumf

Under landslagssamlingen som varit så har uppmärksamheten i Jämtland riktats mest mot det svenska landslagets matcher. Men vår för tillfället enda landslagsman – Aly Keita – spelade match för sitt Guinea i söndags.

Matchen spelades på Stade du 28 Septembre i huvudstaden Conakry och för motståndet stod Elfenbenskusten. Aly Keita spelade hela matchen som slutade 1-1. Guinea tog ledningen redan i matchminut 11 genom Mohamed Lamine Yattara, hemmahörande i Auxerre som spelar i franska Ligue 2. Elfensbenskusten kvitterade i minut 21 genom Fulhammittfältaren Jean Michaël Seri. Resultatet stod sig matchen ut och det blev 1-1.

Det oavgjorda resultatet innebär att Guinea därmed har kvalificerat sig för Afrikanska mästerskapen 2019 och landet gör därmed sin första medverkan i mästerskapet sedan 2015. Turneringen går av stapeln i Kamerun nu till sommaren.