Aly Keita tillbaka i träning efter sjukdomen

Idag tränar Aly Keita som vanligt igen med ÖFK efter sjukdomsperioden. ÖFK:s lagkaptenen och en av Allsvenskans bästa målvakter, är tillbaka efter att han blivit positivt testad för Covid 19.

-Det känns skönt att jag nu får börja träna igen, säger Aly Keita.

Aly Keita åkte ner till Portugal och en landslagssamling med sitt Guinea. I Portugal skulle Aly och hans kompisar i Guinea spela två landskamper, dels mot Cap Verde och dels mot Noah Sonko Sundbergs Gambia. Men det blev bara en match i Portugal.

-Jag stod i mål mot Cap Verde och vi vann med 2-1 och jag fick stå i mål. Det gick bra men sedan fick vi åtta fall av Covid 19 i laget och matchen mot Gambia blev inställd, berättar Aly Keita.

Keita kände sig inte dålig på plats i Portugal men testades direkt vid hemkomsten till Sverige och Östersund och det var då som de konstaterade att testet visade positivt för Covid 19.

-Jag har mått bra, lite trött och har haft lite hosta. Men jag har känt mig bra nu och redo att komma tillbaka i träning och laget igen.

ÖFK:s läkare Katarina Lindgren har gett Keita klartecken att börja träna igen med laget och när laget idag tränar klockan 11.00 på Jämtkraft Arena finns Keita med.

När Aly Keita blev sjuk fick Andrew Mills chansen att stå i mål, först i cupmatchen mot Nyköping och sedan i den fantastiska segern mot IK Sirius.

-Det var tråkigt att jag missade matchen mot Sirius och Nyköping, men jättekul att Andrew Mills fick visa att han är så duktig. Jag har vetat om att han är duktig och Mills var värd den här matchen.

Med tanke på hur bra Mills var mot Sirius kan det bli svårt att ta tillbaka platsen som förstemålvakt nu?

-Jag är bara glad för hans skull, han är en god vän till mig och jag är överlycklig att han spelade så bra. Jag fokuserade bara på att börja träna och sedan får vi se vad som händer, säger Aly Keita inför sin återkomst på Jämtkraft Arena.

ÖFK möter Hammarby hemma på söndag klockan 14.30.