Andersson lämnar – går till Dalkurd

Idag blev det klart.

Målvakten Andreas Andersson lämnar ÖFK. Ny klubbadress blir Dalkurd.

– Jag hade ett önskemål att få lämna och ÖFK har verkligen varit hjälpsamma för att jag skulle hitta en bättre situation, säger Andreas Andersson.

Det blev inte den speltid i målet som Andreas Andersson hade hoppats på i ÖFK.

– Jag har ju varit i klubben i två år och vid ett par tillfällen har jag spelat många matcher i rad och känt mig på gång. Men sedan har det blivit väldigt lite speltid. Det är inget som jag är bitter över utan så kan det bli av olika anledningar. Vi bytte till exempel ut hela ledarstaben och den nya hade en liten annan syn. Men de har samtidigt varit ärliga mot mig hela tiden, berättar Andreas.

Tankarna på att hitta en ny klubb blev allt starkare.

– Jag behöver ju speltid och jag insåg att då måste jag nog gå till en annan förening. En lördag i januari besökte jag Dalkurd och det kändes väldigt bra. Jag tycker att de tänker rätt och har fått in en bra tränare. Sportsligt tar jag kanske ett steg bakåt, men samtidigt två steg framåt. Det är speltid som är prio ett för mig. Det känns som en bra lösning för mig och jag känner mig tacksam mot ÖFK som hjälpte mig att kunna hitta en situation som passade mig bättre.

Förutom Andreas, har ÖFK Aly Keita, Sixten Mohlin och Andrew Mills kontrakterade.

– Det såg kanske lite konstigt att ha fyra målvakter. Men lagledningen var nog rätt säkra att jag inte skulle vara kvar så det var för att säkra upp, säger Andreas.

Under tisdagsförmiddagen satte han sig i bilen på väg ner till Uppsala för att skriva på.

– Jag har ju inte sagt hej då till grabbarna ännu. Jag träffade dem vi frukosten i går, men då var inte allt helt klart så jag ville inte göra det offentligt. Men jag har en del praktiska grejer kvar att göra i Östersund så jag får titta in då.

Nu lämnar har Östersund med blandade känslor.

– Ja, det är alltid tudelat att lämna en klubb. Jag har varit i en klubb med många fantastiska människor som jag förstås vill tacka. Spelare, ledare, alla som jobbat i klubben från kansli till alla ideella som jobbat under matcher. Men framför allt vill jag tacka alla fans som har varit fantastiska. ÖFK har jobbat hårt för någonting under många år och nu ger det frukt, säger Andreas Andersson.