Andreas Andersson poängräddare i Kalmar

Trots vackert väder blev matchen mellan Kalmar FF och Östersunds FK en sömnig tillika oavgjord historia på Guldfågeln Arena.

Kalmar bjöd in till vackert väder och nästan försommarkänsla när ÖFK kom på besök under onsdagskvällen. ÖFK kom senast från en seger hemma mot IFK Göteborg medan KFF senast förlorade på bortaplan mot IFK Norrköping.

Första halvlek inleddes väldigt avvaktande och uttrycket ”ställningskrig på mitten” har nog sällan passat bättre. KFF vaskade fram ett par halvchanser och för ÖFK så slog Brwa Nouri en frispark efter nio minuter som dock rann ut i sanden. Den första riktiga chansen för ÖFK kom från Jamie Hopcutt som testade skott utanför straffområdet men utan framgång. Ju längre halvleken led, ju mer arbetade sig KFF in i den men avsluten var fortfarande relativt tama från smålänningarna. ÖFK fick sin första riktiga farlighet efter tjugofyra minuter när Saman Ghoddos kom till avslut på ett fint inspel från Curtis Edwards men bollen smet utanför ena stolpen, ÖFK:s klart bästa – och i ärlighetens namn enda – farlighet i matchen.

När ställningskriget tycktes vara som mest intensivt så var Douglas Bergqvist påpasslig när ÖFK fick frispark. Det i kombination med ett fint samarbete mellan Ken Sema och Curtis Edwards så kunde Brwa Nouri rulla in 1-0 för ÖFK, efter trettiotre minuters spel. Efter ledningsmålet fick KFF ett par halvchanser där Papa Diouf och Melker Hallberg avslutade men inga riktiga farligheter och efter två minuters stopptid blåste domaren Kaspar Sjöberg av en ganska tråkig halvlek. För publiken på plats var nog arenans utfodringsmöjligheter av större intresse än spelet i den första halvleken.

-Vi visste att det inte skulle bli mycket till spel idag. Vi möter ett lag som pressar oss hårt på en dålig matta. Vi har en matchplan som jag tycker fungerar ganska bra, sa Brwa Nouri i halvtid till Björn Geijer i C Mores sändning.

Om första halvleken kan ses som ett sömnpiller så var början på andra halvleken dess raka motsats. I den femtioandra minuten lyckas hemmalagets Hiago få en fot på en boll efter en hörna och stöta in 1-1, otagbart för Andreas Andersson. Tyngre skulle det bli när Sotirios Papagiannopoulos rev ner nyss nämnde Hiago i straffområdet och straffsparken var ett faktum. Fram för att slå straffen trippade KFF:s Romarinho men Andreas Andersson svarade för en briljant räddning. KFF fortsatte på det offensiva spåret och några minuter senare klev Romarinho fram och fick en stenhård volleyträff som gick klockrent i ribban och ut. I slutet av matchen byttes Ronald Mukiibi och Dino Islamovic in och ÖFK kunde rulla på bra när klockan närmade sig nittio minuter. Men det småländska aprilgräset tog ut sin rätt och matchen slutade 1-1 i en överlag ganska seg historia.

-Man kommer lättare in i press på en sån här matta och det är svårare att rulla runt. Som matchen blev får vi nog vara nöjda med en poäng här, sa poängräddaren Andreas Andersson till C More efter matchen.

Vi tackar Kalmar FF för matchen och önskar fortsatt lycka till i Allsvenskan. Vi vill också tacka de ÖFK-supportrar som befann sig på Guldfågeln Arena idag och gav sitt stöd till laget. Nästa match är på lördag (21 april) klockan 16:00 mot Örebro på Jämtkraft Arena. Då tar vi sikte på nya tre poäng. Varmt välkommen då!

Matchfakta

Kalmar FF – Östersunds FK 1-1 (0-1)
18 april 2018 | Guldfågeln Arena, Kalmar

Väder