Angående mediauppgifter

I artiklar i Östersundsposten senaste dagarna kan man som läsare få intrycket att ÖFK kallat till krismöte utifrån ekonomiska problem.

Informationsmötet den 13:e september är inte specifikt påkallat på grund av ekonomiska problem, vilket kan tolkas som i ÖP. Mötet är ett ordinarie informationsmöte för medlemmar i ÖFK. Enligt våra stadgar ska mötet ske senast den 31 september varje år.
Självklart kommer utmaningarna med ekonomin vara en av punkterna på det mötet. Såväl som andra punkter i vår verksamhet.

I ÖP framhålls vårt anstånd med skatter
Att ÖFK i likhet med tiotusentals andra svenska företag har sökt och erhållit anstånd med inbetalningar av skatt är på inget sätt unikt i den situation som företag, klubbar, och stora delar av hela näringslivet landat i. Detta utifrån en pågående pandemi med hårda restriktioner och uteblivna publikintäkter till följd.

De åtgärderna som staten tagit till är vi, och tiotusentals andra företag tacksamma för.
Ja, det finns en skatteskuld och ja den ska betalas nästa år som det ser ut. Det vet vi, och det vet alltså tiotusentals andra företag.

Ekonomin
Att vi har stora ekonomiska utmaningar är sant, det är ingen hemlighet, och så har vi haft det under lång tid. Vi jobbar stenhårt för att skapa mer och fler intäkter.
Att vi sedan en tid tillbaka kan ta emot publik på arenan efter att läktarna gapat tomma i mer än ett år är ett sätt för oss att få in intäkter, en självklarhet i fotbollssammanhang i nivån elitfotboll. Det bästa sättet att stötta oss och spelarna är att fortsätta gå på fotboll.

Vi behöver fortsätta få intäkter av publik, sponsorer, försäljning av merchandise, medlemsavgifter, säsongskort och sponsring från engagerade människor och företag, samt institutioner som ser ett värde med att det finns en elitklubb, i Allsvenskan, i den här regionen, och i vår landsända.

Den kampanj vi har lanserat i sociala medier är ett sätt att i sociala medier nå ut till sponsorer, månadsgivare och andra som vill stötta klubben och sponsra ÖFK. Det är ett normalt arbetssätt för mängder av föreningar, företag och klubbar med affärsmässig verksamhet, att marknadsföra sig och sin produkt.

Så jobbar en seriös verksamhet.
Vi är inget undantag.

Tack alla som stödjer oss, och väl mött på medlemsmötet den 13:e september.