Äntligen – grönt ljus att starta säsongen 14 juni

Nu på morgonen kom så äntligen det besked som vi har väntat på. Allsvenskan kan starta igen 14 juni.

-Fantastiskt, det här ska bli roligt. Vi har väntat på det här beskedet, säger Ian Burchnall.

Folkhälsomyndigheten meddelade på fredagsmorgonen att de har bestämt att det ska bli tillåtet att utöva idrott på seniornivå. Det betyder att framför allt fotbollen kan starta sina serier i mitten av juni.

-Vi är väldigt glada och är laget är redo. Det har varit en lång försäsong men nu vet vi att vi får börja spela fotboll, säger en glad Ian Burchnall.

På måndag kommer troligen ett spelschema som kommer att gälla för de första 5-6 omgångarna och då vet vi när ÖFK spelar och vilka motståndarna blir i dessa matcher. Ännu så länge kommer matcherna att spelas utan publik.

En förändring som kommer att bli i samband med att Allsvenskan startar igen är att det blir tillåtet med fem byten i en match. Tidigare var det tre byten.

-Med tanke på att vi kommer att ha ett tight spelschema under en lång tid är det här bra, säger Ian Burchnall.

Fem byten tillåts alltså i en match i Allsvenskan och detta vid tre tillfällen under en match.