Baptiste: – Det här är en fantastisk möjlighet för mig

Senaste säsongen gjorde han 15 mål på 23 matcher och vann ligan. Nu är Francis Baptiste redo för större uppgifter.

-Det här är en stor möjlighet för mig, säger Francis.

Blott 19 år gammal tar han nu steget från tryggheten i Crystal Palace till Sverige och Östersund. Men Francis räds inte flytten norrut, tvärtom. Han längtar till säsongen drar igång och att få träffa sina nya lagkompisar.

-Det ska bli otroligt roligt, jag förväntar mig mycket av mig själv och målsättningen är att jag ska bli en startspelare i Östersund.

Han har pratat med ÖFK:s tränare Ian Burchnall och Ian har förklarat vad han förväntar sig av engelsmannen.

Francis ger en känsla av att veta vad han vill. Han är målmedveten och vet vad som krävs för att bli en bra fotbollsspelare.

Vad vet du om klubben och staden som du kommer att flytta till?

– Jag har läst på lite och vet att klubben bildades 1996, ni har avancerat från fjärde division till högsta ligan. Jag vet att deras före detta manager har flyttat till Swansea.

Han är medveten om att han kommer till en klubb som spelar sina hemmamatcher på konstgräs. Men det här är inget som skrämmer honom.

-Nej då, när jag växte upp i London spelade vi hela tiden på konstgräs.

Snön då? Vet du hur mycket snö det är i Östersund på vintern?

-Jag vet att det är kallt där uppe och att det är mycket snö. Men det ska bli roligt. Jag har aldrig åkt skidor, det skulle jag vilja testa på, säger Francis och skrattar. Dessutom vet jag att ni är väldigt duktiga på att åka skidor där uppe.

-Vad vet du om Allsvenskan?

-Jag vet att lag som Malmö och Göteborg spelar i samma serie. Det ska bli jättekul att möta dessa lag den här säsongen. Jag hoppas att jag kan bidra med att göra några mål och att vara med när vi vinner ligan.

Senaste säsongen spelade han i Crystal Palace U18-lag och gjorde 15 mål på 23 matcher och laget vann serien.

-Jag är mycket nöjd med säsongen som var. Nu ska jag utvecklas och få spela bra fotboll på hög nivå.

Hur skulle du beskriva dig själv som fotbollsspelare?

Jag är en anfallare. En striker. Jag har bra rörelsemönster och är bra på att göra mål.

Familjen Baptiste består av mamma, pappa, Francis och hans tre systrar. Familjen har stöttat honom i valet att flytta norrut till Sverige, Jämtland och Östersund.

-Ja, de tycker att det är jättebra att jag har fått den här möjligheten. De vill att jag ska spela fotboll och det här är en riktigt bra möjlighet för mig.

Francis Baptiste anländer till Östersund lagom till omstarten för laget den 7:e januari.