Bellmans förvandling – njuter av livet i ÖFK

Förra säsongen var Henrik Bellman utlånad till Levanger i norska tredjeligan. I år har han spelat 15 matcher varav fyra från start. Förvandlingen är total för den kvicke skåningen.

-Jag har vuxit mig starkare under den tid då jag inte fick spela, säger Henrik Bellman.

Han växte upp i Helsingborg och representerade som ung Kullavägens BK.

-Kullavägen är en lokal klubb i Helsingborg och där började jag spela i fotbollsskolan där som 4-åring, berättar Henrik.

Henrik var 5-6 år gammal när han kom till HIF och dess ungdomsfotboll.

Från Kullavägens BK gick resan vidare till Helsingsborgs IF och dess akademi. Det var i Helsingborg som han fick sin skolning. När Bellman var 16 år flyttade han från Helsingborg över sundet till Köpenhamn och storklubben där.

-Jag sa till min agent att jag inte ville flytta utomlands för tidigt, men när möjligheten med FCK dök upp kändes det bra och då tog jag chansen.

Det var ett stort steg för en 16-åring även om det fysiskt inte var särskilt långt mellan hemmet i Helsingborg och Köpenhamn.

-Men det satt långt inne innan jag tog beslutet att flytta. Jag är glad att jag tog det beslutet.

Det blev totalt 2,5 år i FC Köpenhamn innan Östersund fick upp ögonen för honom. I juli 2018, samtidigt som Graham Potter hade lämnat klubben. Henrik fick därmed inte vara med att spela i Europa eller att vinna med Svenska Cupen.

Hur var det att komma till Östersund som 19-åring?

-Som fotbollsspelare styr man inte alltid saker och ting. Att jag skulle hamna i Östersund var inget jag trodde innan. När sedan ÖFK hörde av sig bestämde vi ett möte i samband med en bortamatch mot MFF. Jag åkte dit och vi fick lära känna varandra lite bättre, vilket jag förstod var väldigt viktigt för klubben i deras rekryteringsprocess, berättar Henrik.

Människan Henrik Bellman var lika viktig som fotbollsspelaren Henrik Bellman. Kort därefter kom ett kontraktsförslag från ÖFK och Henrik bestämde sig för att ta chansen att flytta norrut.

Förra säsongen, vill du helst glömma den eller?

-Man ska aldrig glömma, man tar alltid med sig saker oavsett vad som sker. Jag var besviken att inte få spela men man får ta med sig något positivt ändå från förra säsongen. Jag har vuxit mig starkare som människa efter det och det är ju positivt.

Vad har varit svårast under den här tiden när du inte fått speltid?

-Det har varit svårt att behålla fysiken i Östersund när man inte har något reservlag att spela i när man inte fått spela matcher. Därför var det viktigt att jag blev utlånad till Levanger förra hösten. Jag fick spela matcher och det var det jag behövde.

Vad är det som gör att det lossnar?

-Det är svårt att veta. Att man får förtroende och då växer man. När man får chansen gäller det att ta den och jag känner att jag har ännu mer att ge framöver. Det är en lättnad att få regelbunden speltid, jag har fått kämpa med det och till slut gav det utdelning.

Du kommer att vara med när ÖFK går in i sin sjätte säsong i Allsvenskan. Hur bra kommer ni att bli nästa säsong tror du?

-Först och främst ska vi avsluta den här säsongen på ett bra sätt. Sedan kan vi börja titta framåt mot nästa säsong. Det är viktigt för oss att få med oss en bra känsla när vi går in i nästa säsong.

Vad sysslar du med på fritiden?

-Man återhämtar sig inför nästa träning.

ÖFK:s nästa match är på söndag när man möter IFK Göteborg på Jämtkraft Arena i den näst sista omgången av Allsvenskan.