Besked om elitlicensen väntas komma under nästa vecka

Under nästa vecka väntas besked rörande elitlicensen för 2020 komma.

-ÖFK har skickat in kompletta intyg rörande efterfrågade uppgifter och ÖFK uppfyller kraven för elitlicens, säger Lennart Ivarsson, VD för Östersunds FK.

Svenska Fotbollförbundet ställer krav på föreningar som ska spela i de högsta serierna i fotboll i Sverige, de serierna som elitlicensen ingår där är Damallsvenskan, Superettan och Allsvenskan.

Det är Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd som hämtar in uppgifter från alla klubbarna i berörda serie och sedan tar beslut vilka föreningar som får Elitlicens för att spela i respektive serie nästa säsong.

-Vi har uppfyllt alla kriterier som Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd har satt upp. Vi har haft bra samtal med dem och känner oss trygga i att vi kommer att få elitlicens för nästa säsong, berättar Lennart Ivarsson.

Det finns en mängd olika krav på de svenska klubbarna för att få elitlicens, bland annat ska föreningen uppvisa ett positivt kapital vid årsskiftet 2018/2019. Dessutom görs en kontroll den sista augusti 2019 då föreningen inte får ha några skatteskulder. Vidare ska styrelsen i föreningen garantera via ett intyg att föreningen har ekonomiska förutsättningar för att driva verksamheten under 2020.

Förutom att det finns krav på att ekonomin ska vara i ordning, finns också krav på att alla spelare i truppen ska genomgå medicinsk undersökning och att huvudtränaren ska ha erforderlig utbildning. Även där uppfyller ÖFK alla ställda krav från Licensnämnden.

Besked om vilka föreningar som får elitlicens ska enligt uppgift komma under nästa vecka. De föreningar som får avslag kan dels komma in med kompletterande uppgifter men det finns också möjlighet att överklaga beslutet.