Bortakortet för Superettan kommer tillbaka

Bortakortet togs fram 2012 med syfta att underlätta för de supportrar som reser land och rike där dem följer sitt lag. Under förra säsongen pausades försäljningen av kortet med hänvisning till pandemin. Nu presenterar Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna att det åter igen är dags för försäljningen.

Kortet som varit pausat under pandemin ger ägaren tillträde till sitt lags samtliga bortamatcher under säsongen. Som vanligt gäller det att vara ute i god tid för att få ett kort. Varje klubb får 100 Bortakort att sälja till förmånligt pris till sina supportrar så att de kan följa sitt lags samtliga matcher även på bortaplan.

För 800 kronor (53 kronor i snitt) ser man matcherna i Superettan. Kortet administreras och säljs av Östersunds FK. Klubbarna behåller själva 50% av sin försäljning av Bortakortet. De andra 50% betalas in till Svensk Elitfotboll som sedan fördelar intäkterna jämnt mellan klubbarna i respektive liga.