Säsongens första poäng efter 0-0 mot Örebro SK

ÖFK tar säsongens första poäng i bortamötet med Örebro på Berhn Arena. ÖFK skapar flera riktigt bra lägen men saknar det där lilla sista framåt för att göra ett mål. ÖFK var det bättre laget sett till hela matchen.

Örebro SK kom med en imponerande seger mot Djurgården i ryggen och många var nog nyfikna på hur bra ÖSK är i år. Samtidigt hade väl inte ÖFK presterat så bra som fansen och egna laget hade hoppats.

Hemmalaget, de svart/vita började matchen bäst, efter elva minuters spel hade ÖSK en riktigt bra möjlighet, men ÖFK kom upp i anfallet efteråt och skapade då två hörnor efter varandra och visade att de tänkte sälja sig dyrt i denna match.

Vid den andra hörnan hade ÖFK ett läge där bollen låg löst inne i straffområdet men en kompakt mur i hemmalaget såg till att bollen stöttes ut. Kadiri och Kroon var bägge två riktigt nära den gången.

Aly Keita, ÖFK:s lagkapten, täckte sin stolpe på ett bra sätt i 22:a minuten efter ett bra läge av Örebro. Men Keita visar gång på gång att han håller hög klass!

Två minuter senare hade Simon Kroon ÖFK:s bästa chans så långt, han kom in i straffområdet på vänsterkanten och sköt ett farligt skott som strök stolpen. Ett riktigt bra skott.

ÖFK fortsatte sedan att hålla boll och dessutom hålla bollen inom laget. Örebro kämpade och försökte störa ÖFK men det såg riktigt bra ut och ÖFK fick ett bra frisparksläge i 40:e minuten strax utanför straffområdet. Frisparken slogs av Rewan Amin och det var riktigt nära att ÖFK där skulle göra 1-0.

Första halvleken var riktigt bra från ÖFK:s del och det var en bra känsla när andra halvleken startade.

-Det är nära att vi kommer ändå fram i straffområdet. Vi behöver bara bli lite hetar, menade Charlie Colkett i paus.

Andra halvleken började bra för ÖFK, Simon Kroon och Attah Kadiri höll sig i eller utanför straffområdet och skapade flertalet bra lägen. Känslan. Som vi hade var att förr eller senare skulle ÖFK få utdelning på sina chanser.

Jämfört med de två tidigare matcherna som ÖFK spelat i Allsvenskan i år, var det ett bättre spel och framför allt skapade ÖFK bra många chanser och dessutom spelade laget bra.

Rewan Amin hade ett bra skott i 62:a minuten och det var riktigt bra räddning av Örebros målvakt. Minuten senare fick Ronald Mukiibi ett bra skottläget snett utanför straffområdet och Kadiri fanns inne i straffområdet men nådde inte bollen.

ÖFK:s fösta bytte skedde i 65:e minuten när Ludvig Fritzson gick ut och in istället med Isak Ssewankambo. Andra bytet kom i 74:e minuten när Eirik Haugan gick ut och in med Outarri Kalpi och sedan in med Blair Turgott istället för Simon Kroon i 84:e minuten.

ÖSK var lite hetare i andra halvleken men sett till hela matchen var ÖFK det bättre laget.

-Vi började matchen bra men vi saknar den sista kvalitén inne i boxen. I andra halvleken tar de tag i matchen bättre och vi är rätt så trötta, menade Simon Kroon, till Dplay.

ÖFK klarar 0-0 och tar den första poängen i Allsvenskan 2020 och det känns som ett stort steg framåt med tanke på hur ÖFK spelade och framför allt att man skapar bra lägen.