Britt Bohlin föreslagen som ledamot i ÖFK:s styrelse

Den 14 mars är det dag för årsmöte för Östersunds FK. Valberedningen har arbetat med att ta fram ytterligare namn till styrelsen och kommer förutom Ante Strängby också förorda att Britt Bohlin väljs in i ÖFK:s styrelse vid årsmötet.

-Jag är mycket glad och smickrad över att ha fått frågan, säger Britt.

De flesta I Jämtland känner till namnet Britt Bohlin, hon var Landshövdning i Jämtland under tiden 2008-2014. Innan dess var hon gruppledare för socialdemokraterna i riksdagen mellan 2001-2008.

Just nu är hon direktör för Nordiska Rådet i Köpenhamn där hon arbetar med en mängd frågor som berör de nordiska länderna. Dagligen pratar hon med statsministrar i den nordiska länderna och samordnar en mängd olika projekt och frågor som rör de nordiska länderna.

Britt Bohlin fyller 63 år på söndag 10 februari och har ända sedan tiden som Landshövding varit en trogen ÖFK-fan.

-Jag blev jätteglad och smickrad när jag fick frågan om jag ville ingå i ÖFK:s styrelse av valberedningen. Sedan började jag fråga mig vad jag kunde tillföra i styrelsen och därmed hjälpa föreningen, berättar Britt när vi når henne i Köpenhamn.

Britt har hela sedan barnsben varit en föreningsmänniska och är alltså nominerad av valberedningen att ingå i ÖFK:s styrelse.

– Jag har arbetat många år inom politiken och det kan jag ta med mig till styrelsearbetet och göra nytta där. Jag tror att det blir en bra styrelse och en bredare styrelse med olika kompetenser i den. Vi är övertygad om att vi ska kunna fatta kloka och bra beslut i framtiden, avslutar Britt.

Valberedningen med Sören Eriksson och Diana Lindgren har därmed offentliggjort två nya styrelseledamöter inför årsmötet 14 mars. Den andra personen som har nominerats är Ante Strängby som föreslås gå in som ordförande i föreningen.

– Om Britt Bohlin blir invald i ÖFK:s styrelse så kommer vi att få en otroligt kompetent ledamot. Hennes erfarenhet från riksdagsarbetet men också från arbetet som landshövdning och nu på Nordiska Rådet gör att vi får en väldigt kompetent styrelseledamot, förklarar Sören Eriksson.

Britt har alltid varit en ÖFK-supporter och försöker att se alla matcher hon har möjlighet till. Kärleken till ÖFK, Östersund och Jämtland är otroligt stor för Britt.