Burchnall: – Kul att få möta hemmapubliken

Han tog över jobbet efter omåttligt populära Graham Potter.

Efter två svåra bortamatcher har han fört laget till fyra viktiga poäng.

– Det har stått att det här är ett lag i kris. Jag kan ärligt säga att det inte är så. Jag har varit i lag där det har varit kris så jag vet vad jag pratar om, säger ÖFK:s nye tränare Ian Burchnall.

För knappt en månad sedan presenterades Ian Burchnall som ÖFK:s nye tränare. Han skulle leda laget under de två första matcherna i Allsvenskan efter omstarten. Sedan var det tänkt att en ny huvudtränare skulle träda in.

Hur det blir framöver vet han inte nu.

– Jag har inte hört något så jag är inställd att vara huvudtränare även mot Trelleborg hemma på lördag och även mot Elfsborg nästa lördag om det behövs.

Han tog över ett lag som hade tappat fyra starka personer i ledarstaben och som hade två oerhört svåra bortamatcher framför sig.

– Men att det var tuffast tänkbara motstånd i de inledande matcherna såg jag bara som ett bra läge att hoppa in i. Vi klev in som underdogs i båda matcherna och fick med oss fyra poäng. Att matchen mot Hammarby var oerhört viktig för klubben kunde man känna av. Det hade ju som sagt hänt en del i klubben under uppehållet. Det är en klubb som är inne i en förändring, men det är absolut inte någon kris som vissa vill kalla det. Vi har en härlig stämning i laget och vi jobbar mot ett gemensamt mål. Grabbarna ger verkligen allt.

Vad tycker du om dina båda matcher i Allsvenskan?

– Vi gjorde det riktigt bra mot Hammarby. Det var väldigt starkt att kunna vända ett underläge på den arenan. När det gäller Malmö så kan jag inte vara nöjd med vår prestation. Att vi ändå lyckades stjäla en poäng med oss he är väl det som jag få vara nöjd över.

Att nu gå från underdog till storfavorit hemma på Jämtkraft Arena på lördag ser inte Burchnall som, något problem.

– Det är ett Trelleborg som slåss för sitt liv och jag kan lova att det inte blir någon underskattning från vårt håll. Jag har sett en del Trelleborgsmatcher så jag har en idé hur vi ska spela.

Hur det blir med nya spelare till truppen under transferfönstret är inget som Burchnall vill spekulera om just nu.

– Jag tar en dag i taget och så får vi se vad som händer. Givetvis har jag en dialog med vår ordförande och berättar var jag tycker att vi behöver förstärka laget.

Innan han tog jobbet i ÖFK så förhörde han sig vän Graham Potter om hur det skulle vara i den svenska klubben.

– Graham sa många fina saker till mig om den här klubben och om staden. Han har bland annat sagt att stödet från fansen är fantastiskt. Han har berättat att de stöttar laget både i medgång och motgång. Det är oerhört viktigt som spelare och ledare att känna att man har stöttningen från folket på läktarna. Jag ser verkligen fram emot den atomsfären på lördag och det ska bli kul att få möta min nya hemmapublik för första gången. Vi kommer även fortsättningsvis att spela en sådan fotboll som publiken vill se, säger Ian Burchnall.