Burchnall lovar att ÖFK kommer att vara väl förberedda inför cupen

Bra motstånd i Svenska cupens gruppspel och dessutom två landslagsspelare.

-Vi möter bra motstånd i cupen, men vi kommer att vara väl förberedda inför gruppspelet, förklarar Ian Burchnall efter gårdagens besked.

ÖFK:s tränare, Ian Burchnall tog emot nyheten om att ÖFK lottades mot Halmstad, Karlstad och Sirius i Svenska Cupen och dessutom den glädjande nyheten om att ÖFK fick med två spelare i Janne Anderssons landslagstrupp, på samma dag.

Om vi börjar med cupspelet och lottningen som gav ÖFK Sirius, Halmstad och Karlstad så konstaterar Ian att det är bra lag som ÖFK möter men han lovar att laget ska vara väl förberedd inför de här viktiga matcherna.

– Vi kommer att ha spelat fyra bra träningsmatcher innan gruppspelet drar igång, den första på träningslägret Cypern, sedan en träningsmatch i Norge mot Ranheim innan vi åker till ett nytt träningsläger på Marbella 30:e januari där vi kommer att spela två träningsmatcher ytterligare, förklarar Ian.

Ian är medveten om att cupspelet är otroligt viktigt nu när det är klart att ÖFK slutade sexa i Allsvenskan och därmed inte kan kvalificera sig till europaspel förutom att vinna cupen och därmed få en plats i Europa.

De planerade speldagarna för ÖFK:s matcher i cupen är följande:

17-18 februari: ÖFK-Halmstad

23-24 februari: Karlstad-ÖFK

2-3 mars: ÖFK-Sirius

Det här är enligt det schema som man just nu utgår ifrån, sedan kan speldagarna och omgångarna ändras beroende på tillgång till plan för respektive lag. ÖFK har i sin önskan talat om att de gärna vill spela sina hemmamatcher på söndagar.

Nu ska respektive klubb komma in med sina önskemål och tala om vilka möjligheter de har att erbjuda speldugliga planer dessa datum.

Eftersom ÖFK var bland de åtta bästa lagen i Allsvenskan har klubben rätt till två hemmamatcher och eftersom Karlstad är det lägst rankade laget har de också rätt till två hemmamatcher.

Igår kom också nyheten att både Hosam Aiesh och Tesfaldet Tekie är uttagna till januariturnén som landslaget ska åka på. Båda två följer alltså med till Qatar när Janne Andersson och hans landslag sätter sig på planet den 3:e januari.

– Otroligt roligt och starkt av klubben att ha två spelare i landslaget. Jätteroligt för spelarna och bra för klubben, förklarar Ian.

Lägret i Qatar avslutas den 13:e januari och den 15:e januari sätter sig ÖFK på planet till Marbella och det första träningslägret för säsongen 2019.