Chovanie Amatkarijo lämnar Östersunds FK för NK Istra i Kroatien

Östersunds FK är överens med den kroatiska klubben NK Istra om en övergång för Chovanie Amatkarijo. Den 24-årige yttern som gjort flest mål denna säsongen för ÖFK i Superettan lämnar nu klubben för att ta nya steg i sin fortsatta karriär.

Chovanie Amatkarijo anslöt till ÖFK under förra årets träningsläger i Turkiet och hade dessförinnan representerat klubbar som ADO Den Haag och IF Karlstad. Han har under sin tid i klubben också representerat St. Maartens landslag i fotboll.

Under fjolårets säsong i Superettan noterades den nederländska yttermittfältaren för 28 matcher där han under året tryckte in sju mål och stod för tre assist. I år har Amatkarijo varit en given spelare i startelvan och bidragit att laget går på ett sommaruppehåll med en placering på den övre halvan i tabellen.

-Chovanie har under sina ett och ett halvt år i klubben vuxit som fotbollsspelare och haft en fin utveckling hos oss. Det är en spelare som har en hög kapacitet och som har stora möjligheter att fortsätta ta ytterligare steg. Vi tackar honom för tiden i ÖFK och önskar honom ett stort lycka till i hans kommande klubb, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.