Dagens match mot Landskrona BoIS

Klockan 17:00 går ÖFK in i gruppspelet för Svenska Cupen säsongen 2021. Matchen spelas på Landskrona IPs konstgräsplan och är första matchen av tre som gruppspelet består av.

Igår fredag vid lunchtid ankom hela spelartruppen till Landskrona för att ladda upp inför dagens premiär. Laget genomförde ett träningspass på matcharenan och kunde gå igenom de sista detaljerna inför matchen.

Senast Östersunds FK mötte Landskrona var 2014 då de båda lagen höll till i Superettan. Hemmamötet på Jämtkraft Arena slutade med en 3-2 vinst och under bortamötet fick Jamie Hopcutt avgöra i den 78′ matchminuten där resultattavlan tillslut visade en vinst för ÖFK med 0-1. Landskrona avslutade förra säsongen med en tredje placering i Division 1 och gick därefter vidare till kvalspel för Superettan. Efter en vinst och en oavgjord mot Dalkurd så var kvalificering ett faktum.

Att Svenska Cupen är betydelsefull är det många som nu är medvetna om. Formatet på Svenska Cupen är följande:

32 lag är fördelade på 8st fyrlagsgrupper. Alla matcher i gruppspelet genomförs via enkelmöten. Varje lag i respektive grupp möts en gång där två lag har två hemmamatcher. Respektive gruppsegrare avancerar till kvartsfinal.

Kvartsfinal spelas bland samtliga gruppvinnare via enkelmöten. Segrande lag avancerar till semifinal där vinnarna går till finalen i Svenska Cupen som avgörs senare under våren. Finalen genomförs också med ett enkelmöte där hemmalag i finalen utses genom fri lottning. Finalen spelas där laget som är hemmalag har sin ordinarie arena. Vinnaren av Svenska Cupen kvalificerar sig för deltagande i UEFA Conference League.

Ni ser dagens match på C-More med avspark 17:00. Via följande länk kan ni teckna er för ett abonnemang hos C-More, samtidigt som en kickback tillfaller ÖFK!

Teckna ett C-More abonnemang