Dagens motståndare: AFC Eskilstuna

AFC Eskilstuna har i jämförelse med de flesta andra lagen i Allsvenskan en kort historia bakom sig. Klubben grundades 2007 i Solna av den ryska affärsmannen Alex Ryssholm, då som ett projekt för att ge andra klubbars spelare extra träningsmöjligheter. 2010 tog klubben över Väsby Uniteds verksamhet (som i sin tur var en sammanslagning av FC Café Opera och Väsby IK) vilket gjorde att Athletic FC tog Väsbys plats i division I. Klubben bytte också namn från Athletic FC till AFC United. 2014 tog Özkan Melkemichel över som tränare i AFC och under hans ledning vann man både division I samma år och blev 2016 klara för Allsvenskan.

Avancemanget till Allsvenskan innebar också att klubben valde att flytta sin verksamhet. AFC hade under lång tid haft ett samarbete med AIK men nu när båda spelade i samma serie ville AFC hitta ny publik och flyttade sin verksamhet från Solna till Eskilstuna och påbörjade ett samarbete med Eskilstuna City. Under debutsäsongen i Allsvenskan åkte man ur direkt men tog en seger mot bland annat Malmö under säsongen. Efter att ha spenderat ett år i Superettan är klubben nu tillbaka igen efter kvalspel mot Brommapojkarna och gör sin andra säsong i Allsvenskan.

Inför säsongen så tappade AFC sin profilstarka målvakt Gianluca Curci till Hammarby men har lyckats behålla bland annat Samuel Nnamani som var en notorisk målskytt i Superettan i fjol och har även nätat i Allsvenskan. Utöver det har AFC också gjort klart med tidigare AIK-spelaren Denni Avdic som hoppas kunna få ett lyft i karriären i Eskilstuna.

I årets serie så har AFC öppnat med en seger, en oavgjord och två förluster. I premiären mot IFK Göteborg blev det vinst med 3-1 på hemmaplan. Det följdes sedan upp med en 3-2-förlust mot Sirius, 1-1 mot Örebro och nu senast förlust med 1-3 borta mot Hammarby.

In Generell by Christian Lindström