Dagens motståndare: Djurgården

Idag tar vi oss an Djurgårdens IF på Tele2 Arena i Stockholm. Här kommer en liten bakgrund till DIF och hur de har tagit sig till den här matchen mot ÖFK.

Djurgårdens IF grundades 1891 men introducerade fotboll på programmet 1899. Formellt heter klubben Djurgårdens IF Fotboll i och med att fotbollsföreningen är en sektion under moderföreningen Djurgårdens IF. Det första SM-guldet kom 1912 och under 1910-talet vann DIF flera SM-guld. Efter att ha haft ett flertal olika hemmaplaner under början av 1900-talet så blev det tillsist Stockholm Stadion på Östermalm som blev klubbens riktiga hemmaplan 1936. Klubben tog sin första titel i Allsvenskan 1955 och sin andra titel 1959. Djurgården var även framstående inom ishockey vid den här tidpunkten och mycket av uppmärksamheten när det kom till idrott handlade om just Djurgården. Klubben vann SM-guld även 1964 och 1966 men efter det hamnade klubben i en formsvacka under 70 och 80-talet och pendlade mellan de högre och de lägre divisionerna. Klubben hade också en del ekonomiska bekymmer långt in på 90-talet och även om Djurgården vann Svenska cupen 1990 så var man inte alls lika etablerade som under de forna glansdagarna. Efter millenieskiftet skulle dock Djurgården bli att räkna med och man vann guld 2002, 2003 och 2005 och betraktades som en stormakt inom svensk fotboll under början av 2000-talet. 2013 flyttade klubben från den klassiska Stockholm Stadion till nya Tele2 Arena där matchen idag kommer att spelas.

Årets Djurgården är i stor utsträckning ett nybygge jämfört med tidigare år.
De sista åren har Djurgården satsat mycket på rutin med bl.a. Jonas Olsson, Kim Källström och Andreas Isaksson. Den tiden tycks nu vara förbi och laget har satsat på en helt ny tränarduo med Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf i spetsen. Bland nyförvärven finns den vassa anfallaren Mohamed Buya Turay och andra profilstarka spelare i laget är Erik Berg och Astrit Ajdarevic.

Djurgården har öppnat säsongen förtroendeingivande och ligger nu på en femte plats i tabellen med arton poäng mot ÖFK:s tretton poäng.