Dagens motståndare: Falkenbergs FF

Poängen borta mot AIK förra helgen följer vi nu upp med hemmamatch mot Falkenberg på Jämtkraft Arena. Här kommer en liten översikt om dagens motståndare – Falkenbergs FF.

Falkenbergs FF grundades 1928 och har under större delen av 1900-talet varit en klubb som placerat sig precis under de högsta divisionerna. 60 och 70-talet var en tuffare tid för klubben och 1973 spelade klubben så lågt som i division VI och hade en riktigt tuff säsong. 1974 vann dock klubben serien och tog sig högre upp i seriesystemet. Klubben hade ekonomiska problem under början av 1990-talet men har sedan dess etablerat sig som en elitförening och under 2000-talet lyckades föreningen på allvar etablera sig i de högre divisionerna. Mellan 2013 och 2012 var klubben ett etablerat Superettanlag och 2013 tog klubben steget upp i Allsvenskan för första gången i historien. Sejouen i Allsvenskan varade från 2014 till 2016 när klubben åkte ur. I år är klubben tillbaka i högstaserien.

Inför årets säsong så har FFF tappat ett par viktiga spelare däribland Erik Pärsson och Chisom Egbuchulam som gjorde mer än en fjärdedel av klubbens alla mål i Superettan i fjol. In har klubben tagit John Chibuike som är tänkt att bli en spetsspelare i klubbens anfall. Chibuike har meriter från bl.a. AIK och Rosenborg. Dessutom har klubben plockat in
Kirill Pogrebnjak, mest känd för att vara bror till den ryska storspelaren
Pavel Pogrebnjak. Noterbart är också att FFF har den tidigare ÖFK-målvakten Hampus Nilsson i mål som fanns med i ÖFK-truppen under debutsäsongen i Allsvenskan 2016.

Hur har det då gått för Falkenberg under försäsongen? I träningsmatcherna så har det varit upp och ner och i cupen blev det, precis som för ÖFK, uttåg redan i gruppen. FFF slog visserligen Degerfors men förlorade mot Öster och Malmö. Premiären av Allsvenskan blev en riktig succé med vinst 1-0 hemma mot Örebro och där står vi nu.

Klubben spelar sina matcher på Falcon Alkoholfri Arena och som ligger bara en dryg kilometer från de vackra halländska stränderna. Laget slogan är därav ”Laget vid havet”.

Är du mer intresserad av Falkenbergs FF så kan du följa klubben på deras sociala medier: